Ineke Vlaar, voedingsconsulent | leefstijlcoach
06-33593260
contact@blijfopmaat.nl

Bij jij een emotie, stress- of verleidings-eter? Doe de test!

Bij jij een emotie, stress- of verleidings-eter? Doe de test!

emotie eten

Heb jij wel eens van emotie- of stres In dit artikel vertel ik je er meer over.
Doe de bijgaande test om te kijken of jij onder deze categorie valt.

Je moet in je hoofd nog zoveel dingen doen. En het liefst ook nog tegelijk. Het maakt je gejaagd en onrustig. Ook al ga je er even voor zitten, je hoofd draait maar door. En dat gevoel wil je juist niet. Wat doe je? Je grijpt naar de koektrommel of snoeppot. He, even dat gevoel letterlijk weg-eten…. Of je voelt je verdrietig, somber of je bent boos of teleurgesteld. Wat een onbehaaglijk gevoel. Dat wil je opvullen met wat lekkers. want dat geeft je tenminste een beter gevoel. Nou ja, voor even dan….

Emotie-eten is het dempen, het weg-eten of het opvullen van gevoelens die je liever niet hebt. Je wilt ze eigenlijk vervangen door andere gevoelens, dus doe je dat maar met wat lekkers. Troost-eten, zoals koekjes, chips, nootjes, worst, kaas, chocola of snoepjes. Het zijn voor jou de zoethouders zoals we die vroeger kregen als troost als je pijn had gedaan. Of als je in de weg liep voor je ouders, kreeg je wat lekkers toegediend, dan was je een poosje rustig. Je werd als het ware ‘beloond’ met wat lekkers, dat was goed. Dat was toegestaan.

Die patronen zijn zo in je systeem gaan zitten, dat deze eigenlijk voor jou heel herkenbaar en normaal zijn. Je hebt geleerd jezelf te belonen met eetgedrag, dat het nuttigen van lekkers helpt als je je niet goed, ellendig of onrustig voelt om jezelf beter te laten voelen. Het is zelfs toegestaan jezelf iets fout-lekkers te geven. Want dat heb je wel verdiend. Maar wat je in werkelijkheid doet, is slecht gedrag belonen! En wat krijg je als je dat doet? Nog meer problemen… En je schuldgevoelens komen bovendrijven. Met als gevolg dat als je eenmaal bezig bent ook nog eens denkt ‘hmmm, het maakt nu toch niets meer uit, ik ga lekker door’. De functie van ‘lekker en/of overmatig eten’ is voor jou het geven van een goed gevoel. Want wie wil zich nu slecht voelen? Eten wordt daarmee geassocieerd. Daarnaast wordt lekker en overmatig eten en het drinken van alcoholische dranken vaak geassocieerd met ‘gezelligheid’ en ‘genieten van het leven’. Waarmee je jezelf eigenlijk wijsmaakt dat gezelligheid en genieten van het leven afhankelijk is van ‘fout-lekker’en overmatig eten. Daar zit een hele grote DENKFOUT! Want je zegt hiermee ook dat het niet gezellig is en dat je niet geniet van het leven als je gezond-lekker en met mate eet.

Want wat doe je met deze denkfout? Je vult je lichaam met lege/loze caloriën die het niet nodig heeft. Je geeft een dieselauto ook geen benzine, dat geeft verstoring. Zo reageert je lichaam ook. je lichaam kan er niet veel goeds mee. En wat het niet kwijt kan, slaat het op in je lichaam. En je geest? De heeft er ook van te lijden. Hormonen in je lichaam raken verstoord met alle gevolgen van dien. Kwaaltjes, klachten en ziektes sluipen je lichaam binnen. Maar als je je lichaam geeft wat het echt nodig heeft om zich vitaal te voelen, krijg je daar vitaliteit en gezondheid voor terug, je gaat je beter in je vel voelen, je bent lief en mild voor jezelf, je geeft jezelf de aandacht die het nodig heeft, kortom, dit heet gezonde zelfzorg. Je kent vast het gezegde: “Als je niet goed voor jezelf kunt zorgen, kun je dat ook niet goed voor een ander’.

Zie mijn artikel voor meer informatie:

Lijnen heeft geen zin

Als je last hebt van eet- en/of snaaibuien of overmatig eten, dan heeft lijnen met blijvend resultaat geen zin. Met lijnen schep je heel duidelijke kaders voor jezelf van wat je wel en niet mag eten. Bijvoorbeeld: geen alcohol, geen koekjes en drie keer in de week sporten. Dat ga je een tijdje volhouden, maar als je niets doet aan je ingeslopen patronen die ertoe lijden dat je alsmaar weer in emotie/stress eten terecht komt, blijf je een jojo-effect houden. Want het is niet ‘natuurlijk’ voor je.Dat is op zich prima, maar de meeste mensen houden dat niet vol. Het is niet natuurlijk. Pas als je je bewust van die patronen wordt, kun je er iets aan doen. En dat is zeker niet gemakkelijk en dat doe je ook niet van de één op andere dag. Dat heeft zeker tijd nodig. Maar je kan het zeker, als je dit ook echt wilt. Wat je dan doet, is nieuwe hersenpaadjes aanmaken. Je gaat niet meer via de gangbare weg, maar je maakt een nieuw pad aan. En als je dat vaak genoeg doet, wordt dat je nieuwe ingeslepen patroon, de weg der gewoonte. Het oude pad kan je niet wegvegen. Je kent het sprookje van Roodkapje en de Wolf. Roodkapje die zich, ondanks dat ze weet dat het niet goed is, laat verleiden. Hoe sterk sta jij dan in je schoenen om toch voor jouw nieuwe aangelegde pad te gaan? Triggers naar verleidingen zullen altijd blijven, het is maar net hoe jij daar zelf mee leert omgaan en daarvoor is het nodig dat je ze eerst leert kennen en (h)erkennen.

Wat is ‘gezond afvallen’?

Ik geloof in een gezonde leefstijl. Een leefstijl die voor gewoon is geworden en waar je vertrouwen in hebt dat je op Maat blijft. Ik geloof niet in diëten met shakes en repen die slechts tijdelijk voor jou gaan werken. Want dat ga je niet volhouden. Gezond afvallen houdt in dat je lichaam geeft wat het nodig heeft. En daar is een gezonde geest voor nodig. Die tegen verleidingen kan en leert omgaan met die lastige emoties. Discipline, doorzettingsvermogen en eigen verantwoordelijkheid nemen kent. En ja, af en toe eet en drink je wel eens iets wat je lichaam eigenlijk helemaal niet nodig heeft. We zijn ook niet heiliger dan de paus en zijn allemaal imperfect. Als je maar bereid bent van je fouten te leren. Dus als het bij een keertje blijft, is er niets aan de hand. Maar sla niet door!

Wil je weten of jij een emotie-eter of verleidingseter bent? T

Door je eetgedrag te leren kennen, ontdek je hoe je het beste eetbuien kunt tegengaan. Neem een pen en vul onderstaande vragen in. Denk er niet te lang over na, kies direct A of B als het antwoord voor jouw gevoel ‘ja’ is.

1. Op een feestje houd ik me keurig in, thuis duik ik de koelkast in en snaai alsnog.A
2. Als ik moe ben, dan vul ik mijn lege batterij op met troost-eten.A
3. In een wokrestaurant kan ik mij slecht beheersen, dan schep ik drie keer op.B
4. Wijn en hapjes op een borrel? Nee zeggen vind ik moeilijk.B
5. Als ik me onrustig of leeg voel, dan is de drang naar snoepen en snaaien groot.A
6. Op een verjaardag kan ik het gebak en de hapjes moeilijk weerstaan.B
7. Ik voel mij vaak schuldig dat ik weer aan het snoepen geslagen ben.A
8. Als mensen in mijn bijzijn eten, dan wil ik meedoen.B
9. Ik heb een paar keer per week een snoep- of snaaibui.A
10. Als er op gebak getrakteerd wordt, dan kan ik dit slecht weerstaan.B
11. Bij de benzinepomp neem ik heel vaak een reep, chocola of een ijsje.B
12. Eten geeft mij troost als ik mij verdrietig, alleen of onrustig voel.A
13. De kantine sla ik liever over; ik neem meestal meer dan gepland.B
14. Eindelijk tijd voor mijzelf! Verdiend! Daar horen chocola of wijn met hapjes bij.A
15. De geur van vers gebakken brood, dan ga ik direct voor de bijl.B
16. Nee zeggen tegen gebak vind ik lastig, vooral als de gastvrouw aandringt.B
17. Ik eet vaak automatisch en snel. Pas later zie ik hoeveel ik gegeten heb.A
18. Ik schaam mij dat ik steeds weer ga snoepen, terwijl ik weet hoe slecht ik me daardoor voel.A
19. In een hotel eet ik altijd te veel van het ontbijt, veel te veel keuze.B
20. Ik ben gewend mijzelf te troosten of te belonen met lekker eten.A
#000000

 
Tel op hoe vaak je A hebt gekozen en hoe vaak B.

Uitslag Emotie-eter of Verleidingseter test

Emotie-eters scoren hoog op A-vragen

Heb je minimaal 5 keer een ‘ja’ bij A gescoord? Dan is er duidelijk sprake van emotie-eten. Je eet of snoept meer dan je zou willen als je je verdrietig, boos, eenzaam of leeg voelt. Door te eten en te snoepen zorg je voor demping van je gevoelens van verdriet, boosheid of eenzaamheid. Deze gevoelens eet je als het ware weg. Eten en snoepen biedt jou troost. Dat betekent dat je lastige gevoelens naar de achtergrond verdwijnen. Je negeert je werkelijke gevoelens door te gaan eten. De vraag is waar je daadwerkelijk naar ‘hongert’ als je je verdrietig, boos, moe of alleen voelt. Waar heb je nu echt behoefte aan? Aan een luisterend oor? Aan rust? Aan waardering?

Verleidingseters scoren hoger op B-vragen

Scoor je minimaal 5 keer ‘ja’ bij B? Dan heb je moeite met verleidingen. Verjaardagen, feestjes en barbecues zijn lastig voor je. De hapjes staan binnen handbereik, de gastvrouw dringt aan. Voor jou is het moeilijk om dan nee te zeggen. Bij een bezoek aan de markt hoort gebakken vis. De geur van vers gebakken brood drijft je de warme bakker binnen. De aardbeiengebakjes zien er fantastisch uit. Je neemt er twee. Bij een wokrestaurant is de verleiding groot om vier keer op te scheppen. Nemen anderen een dessert? Dan jij ook.

Deze test komt uit het e-boek ‘Emotie-eten de baas in 7 stappen’ door Fenna Janssen.

Ben jij een emotie/stress eten en wil je hier iets aan doen?

Ik biedt coaching en begeleiding in emotie/stress eten om jou af te helpen van het jojo-en. Klik hier om naar het contactformulier te gaan

Like en deel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.