fbpx
Ineke Vlaar, gewichtconsulent, leefstijcoach, NLP coach
06-33593260
contact@blijfopmaat.nl

Voel je lekker in je vel

'Een gezonde geest in een gezond lichaam' voor Vitaliteit, Veerkracht en Innerlijke Rust

Zit je lekker in je vel, dan voel je je goed. Dat wil iedereen toch graag, maar toch weten weinig mensen hoe ze hun geluk kunnen vergroten of wat ze er voor moeten doen om lekkerder in hun vel te zitten en zich goed te voelen. Mensen die lekker in hun vel zitten, hebben gezonde relaties, zijn tevreden en dankbaar, zijn behulpzaam, genieten van het moment, doen dingen waar ze energie van krijgen, bewegen genoeg en kunnen goed omgaan met tegenslagen.

Waar krijg jij energie van? Waar rust je van uit? En zorg jij eigenlijk wel goed voor jezelf?

voel je lekker in je vel

1. FRIS en FRUITIG

Met een gezonde leefstijl voel je je fit en zit je lekkerder in je vel. Ga creatief om met lichamelijke activiteit, leer om af en toe lekker even helemaal niets te doen en zorg voor voldoende afwisseling tussen werk en privé. Het is de kunst om jezelf goede gewoontes aan te leren. Gewoontes die bij jouw leven passen en die je redelijk kunt volhouden.

1. Vol energie

Gezonde voeding is essentieel. Hieruit haal je energie en ze bevatten de juiste bouwstoffen voor je cellen. Niet vullen maar voeden dus! Hoe goed voed jij je?

Bewegen is niet alleen gezond voor je lichaam, maar ook voor je hersenen. Als je beweegt, krijgen je hersenen meer prikkels, waardoor cognitieve functies zoals je concentratie en je geheugen verbeteren. bewegen blijkt ook nuttig bij psychische klachten zoals angst, depressiviteit en stress. Beweeg daarom minimaal een half uur per dag.

2. Maak je hoofd leeg

Wanneer je lichaam is ontspannen toestand is, krijg je ook een ontspannen geest. Geen gepieker, even geen zorgen maken. Ik hoor je zeggen; dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Toch is het belangrijk om dit wel te doen. Vaak is het onze angst die ons belemmert. Doemdenken, ‘het gaat nooit over of goedkomen’. ‘Als ik dit doe, dan gebeurt er dat’ en ga zo maar door. Maar is dit wel realistisch of zijn het je gedachten die je hoofd onrustig maken?

3. Van alles wat

Genoeg afwisseling tussen verplichting en ontspanning voorkomt sleur en geeft meer tevredenheid. Zorg daarom voor een goede verdeling. Geef jezelf ook eens de ruimte om tijd aan of voor jezelf te besteden. Hoe je dat doet? Een bekende uitspraak is; Niets moet, alles mag. Oke, dat is wel hele, idealistische uitspraak. In hoeverre geldt deze voor jou? Hoe zit de verhouding bij jou? Welke keuzes maak mij? Wat zou er voor jou gaan veranderen als je het woordje ‘moeten’ vervangt door het woordje ‘mogen’ en wat het gaat jou opleveren?

2. KWEEK de juiste MINDSET

Door een juiste mindset te kweken, kom je sterker in je schoenen te staan. Jezelf een doel stellen, maakt gelukkiger dan wanneer je geen doel voor ogen hebt. Echter wanneer je alleen maar gefocust bent op je doel, ben je niet in staat te genieten van het moment. Het beste is om je te focussen op het proces dat je doormaakt, terwijl je een doel probeert te bereiken. Zo ben je positief bezig met de toekomst én het heden. Drie zaken die hierbij belangrijk zijn:

1. Relativeer

Als er iets naars of vervelends gebeurt, word je vaak overspoeld door negatieve emoties en gedachten die elkaar voeden en versterken. Iedereen krijgt te maken met tegenslagen in het leven. Waar het om draait, is hoe je omgaat met tegenvallers. Op sommige gebeurtenissen in jouw leven heb je geen invloed. Het enige wat je dan kan doen, is deze te accepteren. Natuurlijk mag er ruimte zijn voor emoties, zoals verdriet of boosheid, maar je moet ook kunnen relativeren. Te lang blijven hangen in negatieve emoties levert je niets op. Ook in dit soort situaties moet je je verantwoordelijkheid nemen. Relativeren biedt uitkomst. Relativeer door je zorgen of je gepieker te analyseren. Op die manier vergroot je je incasseringsvermogen. Vraag je zelf dus af: Hoe erg is het echt? Is het realistisch wat ik denk of overheerst mijn angst? Weet ik absoluut zeker dat het waar is wat ik denk? Wie zou ik zijn zonder deze gedachte?

2. Het glas is halfvol, een gezonde dosis optimisme

Denk positief, zeker wanneer er negatieve dingen spelen. Haal iets positiefs uit alle gebeurtenissen en ervaringen in je leven en vraag je altijd af wat je van iets kunt leren. Vraag je zelf eens af wat je wel hebt in plaats niet. Waar ben jij dankbaar voor en wat maakt jou tevreden? Door je zegeningen te tellen, geniet je meer van de positieve gebeurtenissen in je leven. Door je op positieve dingen te richten, haal je het beste uit je huidige omstandigheden.

Richt je op dingen waar je goed in bent, op wat je leuk vindt aan je omgeving, op doelen die je hebt bereikt of op mensen die het goed met je voor hebben. Richt je op dingen die je wel hebt en wees daar dankbaar voor. Vaak kijken we naar wat er niet is, wat er ontbreekt. Wees iemand direct dankbaar. Druk je dankbaarheid concreet uit en beschrijf wat iemands hulp voor jou heeft betekend.

3. Straal zelfvertrouwen uit

Ik kan het! Wanneer je een zelfverzekerde houding aanneemt, voel je je ook zelfverzekerder. Ga onderzoeken waar jouw overtuigende belemmeringen zitten en wat jouw valkuilen zijn. Als je hier bewust van wordt en ze herkent, kun je leren er anders tegen aan te kijken en je angsten te overwinnen.

3. ALS EEN VIS IN HET WATER

Ga na wat jij leuk vindt om te ondernemen. Dat begint met weten welke verlangens of wensen je hebt. Wat zou je willen op het gebied van werk, relaties, hobby’s, eten, sporten, ontspanning of noem maar op? Kom dan ook in actie. Maak tijd vrij voor de dingen die jij leuk vindt om te doen. Geen tijd? Hoezo geen tijd… Durf ‘NEE’ te zeggen wanneer mensen te veel van je vragen. Zo houd je tijd over voor de dingen die je graag doet of om je eens lekker te ontspannen.

1. Durf NEE te zeggen

Drukte leidt de aandacht weg van wat van waarde is. Dit leidt geleidelijk aan tot een breuk met alles wat ooit plezier, lol, energie en liefde gaf. Word drukte de baas. Laat je niet door de drukte opslurpen. Stel prioriteiten. Zeg wat vaker nee tegen activiteiten die je teveel energie kosten. Neem geen impulsieve acties, je mag er over nadenken en aangeven ‘ik kom er later op terug’. Neem een weloverwogen keuze door goed naar jezelf te luisteren. Neem het heft in eigen handen en kies voor jezelf. Doe wat het belangrijkste is en laat de rest de boel.

2. In goed gezelschap

Sociale contacten zijn belangrijk. Goede vrienden, betrokken familieleden, gewaardeerde collega’s of goede hulpverleners geven je de gelegenheid om emoties te delen. Daarnaast kunnen ze je inspireren, bevestigen en waarderen. Daarentegen zijn mensen die energie van je slurpen. Durf ook eens ‘nee’ te zeggen tegen deze mensen. Je kunt zelf de keuze maken met wie je om wilt gaan en met wie niet. Onderhoud je vriendschappen door regelmatig contact op te nemen met je vrienden . Leer nieuwe mensen kennen. Help iemand in je omgeving of doe vrijwilligerswerk om een hechte band met mensen om je heen op te bouwen. Werk aan je relatie door voldoende tijd voor elkaar vrij te maken om samen wat te ondernemen en voor een goed gesprek.

3. Ga erop uit

Ga op zoek naar activiteiten die jouw gevoel van geluk een boost geven. Wapen je tegen dagelijkse sleur en tegen minder enerverende periodes. Activiteiten die jou energie kosten, kun je overwegen om te laten vallen. Waar krijg jij energie van? Wat vind jij leuk? Wat geeft jou ontspanning die jij nodig hebt? Daag jezelf ook eens uit door een activiteit te doen waardoor je nieuwe dingen leert of nieuwe mensen ontmoet. En vergeet niet ze te integreren in je leven en in te plannen.

https://www.blijfopmaat.nl/

https://www.facebook.com/blijfopmaat/