fbpx
Ineke Vlaar, gewichtconsulent, leefstijcoach, NLP coach
06-33593260
contact@blijfopmaat.nl

Versterk je immuunsysteem

'Een gezonde geest in een gezond lichaam' voor Vitaliteit, Veerkracht en Innerlijke Rust

Hoe zorg je goed voor je immuunsysteem en blijf je fit?

Wie zorgt voor een goede weerstand heeft minder kans hebt om ziek te worden. Belangrijk hierbij is goede voeding, een goede nachtrust, ontspanning, beweging en buitenlucht. Met een beetje gezond verstand en eventueel voedingssupplementen ter aanvulling kom je al een heel eind.

Het is goed om je immuunsysteem te versterken. Vooral in deze Corona tijd. Wat in deze tijd daarnaast heel belangrijk is, voorkomen dat je besmet raakt en het virus doorgeeft. Het RIVM heeft strikte richtlijnen opgesteld:

  • Houdt afstand van minimaal 1,5 meter (2 armlengtes)!
  • Was goed en regelmatig je handen met water en zeep, minstens 20 seconden
  • Wrijf niet in je ogen
  • Raak met je handen niet je neus of mond aan
  • Blijf uit de buurt van mensen die hoesten en niezen
  • Hoest of nies in elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • Vermijd fysiek contact; geen handen schudden, knuffels of high fives dus
  • Blijf thuis als je verkoudheidsklachten krijgt

Dit zijn de belangrijkste preventieve maatregelen die momenteel bekend zijn. Het beste kun je de richtlijnen van het RIVM volgen. Hier verzamelen deskundigen informatie en geven ze onderbouwde adviezen zonder paniek te zaaien.

Verzwakt immuunsysteem

Je immuunsysteem is je verdediging, je ‘immuunrespons’ op bepaalde externe factoren die je kunnen binnendringen en beschadigen. Het bestaat uit een netwerk van cellen, weefsels en organen, die samenwerken om je lichaam te beschermen. Je immuunsysteem beschermt je tegen indringers van buitenaf. Het is ontworpen om het lichaam te verdedigen tegen lichaamsvreemde stoffen als bacteriën, virussen, schimmels, parasieten en gifstoffen. Dit afweersysteem is ontzettend sterk, maar ook heel complex. En dat moet ook wel, want je lichaam staat constant bloot aan ziektekiemen en andere schadelijke stoffen.

Klachten kunnen zijn: Allergieën, eczeem, overgevoeligheid voor voedsel, verkoudheid, griep, verstopte en jeukende neus, keelpijn, vermoeidheid, overgevoeligheid voor sterke geuren, terugkerende infecties (zoals urineweginfecties, blaasontstekingen, chronische bijholte ontstekingen, maagproblemen, ontstoken en rood tandvlees), regelmatige diarree, en wondjes die langzaam genezen.Dit zijn allemaal voorbeelden van tekenen dat je immuunsysteem niet goed omgaat met indringers in je lichaam. Het ontwikkelt niet de goede respons en kan je dus niet verdedigen tegen bepaalde virussen of bacteriën.

Voor zover nu bekend is er geen voedingsmiddel of supplement dat je kan beschermen tegen het coronavirus. Wel krijg ik vragen binnen wat je qua leefstijl zou kunnen doen om jezelf te wapenen tegen het virus.

Hier heb ik een aantal tips voor je:

Hygiëne

Was je handen voor het eten, voordat je voedsel aanraakt, nadat je dieren hebt aangeraakt, als je thuis komt van buiten of werk. Het is ook belangrijk om te zorgen voor de hygiëne van je voedsel. Was de groenten die je gaat koken eerst goed. Dompel ze onder in water en zorg dat je de residuen kwijtraakt. Dit is allemaal belangrijk voor het beschermen van je immuunsysteem.

Goede zelfzorg

Voeding, Beweging en Rust en Ontspanning, maar ook veerkracht, balans tussen lichaam en geest is hier essentieel. Kijk maar eens wat er nu gebeurt in de wereld en wat dit met mensen doet. Angst en stress doen rare dingen met mensen. Wat doet dit met jou? Hoe ga jij hier mee om? Hoe staat het met jouw gedachtekracht en denkvermogen?

Op mijn website heb ik een module over Goede Zelfzorg en Vitaliteit. Hier kan je alle info vinden over over voeding, beweging en ontspanning. En kijk ook eens bij de pagina Corona virus Tips.

Heb je ergens vragen over of loop je tegen problemen aan omtrent stress en angst, neem dan gerust contact met me op.

Vitamine D

Onze belangrijkste vitamine D-bron is het ultraviolette deel van het zonlicht. Wanneer we dus in de herfst en winter onszelf te weinig blootstellen aan het zonlicht, dan kan er een vitamine D tekort ontstaan. Het moeilijke van deze periode is echter dat de zon aanmerkelijk minder schijnt, we minder daglicht uren hebben, we minder vaak buiten zijn en wanneer we buiten zijn ons lichaam bedekken met een laag kleding. Lastig dus. Nu is het echter wel zo dat de zon niet volop hoeft te schijnen om UV-straling te geven, maar ook bij een waterig zonnetje en zelfs bij bewolkt weer zit deze UV-straling toch in de lucht, zij het in een behoorlijk mindere mate. 

In deze periode en als je veel binnen bent is het aan te raden om extra vitamine D in de vorm van een voedingssupplement toe te voegen in de volgende gevallen: voor mensen die aanleg hebben tot een vitamine D tekort ( denk hierbij aan mensen die weinig buiten kunnen door ziekte of bedlegerigheid, veel nachtdiensten of lange diensten draaien, mensen met een donkerdere of donkere huidskleur*) of mensen die aanleg hebben tot een calciumtekort of extra calcium nodig hebben ( denk hierbij aan zwangere vrouwen, vrouwen in de overgang, mensen met bot- of tandafwijkingen en bij kinderen in de groei) of mensen die weinig in de buitenlicht komen.

Vitamine C

Een tekort aan vitamine C leidt tot een verminderde weerstand. En met verminderde weerstand ben je vatbaarder voor griep en verkoudheden. Dus het is belangrijk om voldoende vitamine C binnen te krijgen.

De mens kan zelf geen vitamine C aanmaken en moet deze uit de voeding halen. Vitamine C vinden we vooral in citrusvruchten, rozenbottels, acerola, lindebloesem, alfalfa, tomaten, broccoli, boerenkool, paprika, koolsoorten, aardappelen en groene bladgroenten. Regel is hierbij dat de groenten en fruit van het seizoen waarop je je op dat moment bevindt, de meeste vitamines bevatten. Groenten en fruit die uit de kassen komen of eerst uit het buitenland zijn vervoerd, bevatten minder vitamine C. Ter aanvulling kun je deze innemen in de vorm van supplementen.

Groente en Fruit

Advies is om in de herfst en winter extra groente en fruit uit de bovenstaande lijst te gebruiken en voor een extra dosis vitamine C te zorgen in de vorm van een goed voedingssupplement met vitamine C.

(minimaal 250 gram groenten per dag en 1-3 stuks/porties fruit per dag).

OMEGA 3

Omega 3 kun je in vette vis terugvinden, bij voorkeur wilde vis ipv gerookte. Advies is om dit minimaal 1x per week te eten. Je kunt er ook voor kiezenom je omega 3 niveau aan te vullen met supplementen.Door aanvullende omega supplementen te slikken verbeter je je algehele mentale gesteldheid en gezondheid.

Omega 3 krijgen in het algemeen we sowieso veel te weinig binnen, dus ik adviseer hiervoor supplementen in te nemen. Let goed op wat voor soort supplementen je neemt, de kwaliteit is erg verschillend.

Omega 3 zorgt voor een optimale verhouding tussen de hoeveelheid omega-6, omega 9 en omega-3. Omega 3 is o.a. goed voor: het cardiovasculaire systeem, hersenen, gezichtsvermogen, immuunsysteem, spieren etc.. Het draagt bij aan een normale bloeddruk en normale cholesterol, calcium en triglyceriden in het bloed .

Magnesium

Magnesium gaat algehele lusteloosheid en vermoeidheid en spierkrampen tegen gaat. Ook ondersteunt het goed functioneren van botten en kan helpen bij het ondersteunen en vormen van spieren. Voor sporters is het dus zeker een goede aanvulling het hele jaar door. In de winter is het vooral een goede aanvulling om vermoeidheid van de herfst- of winterdip tegen te gaan.

Ook als je veel stress ervaart, is het goed magnesium aan te vullen.

Wim Hof Methode (the Iceman)

In  de loop van de tijd hebben wij als mensen een andere houding tegenover de natuur ontwikkeld en zijn we onze innerlijke kracht vergeten. Dit is het vermogen van ons lichaam om zich aan te passen aan extreme temperaturen en te overleven in onze natuurlijke omgeving. De Wim Hof-methode is op dit principe gebaseerd. 

Koude therapie

De kou is je warme vriend en een van de drie pijlers van de Wim Hof-methode. Een goede blootstelling aan kou leidt tot een cascade van gezondheidsvoordelen, waaronder de opbouw van bruin vetweefsel en resulterend vetverlies, verminderde ontsteking die een versterkt immuunsysteem bevordert, evenwichtige hormoonspiegels, verbeterde slaapkwaliteit en de productie van endorfines – het gevoel- goede chemicaliën in de hersenen die van nature je humeur verbeteren.

Om je lichaam sterker te maken en te laten wennen aan kou, kun je thuis beginnen met oefenen. Eindig bijvoorbeeld je warme douche met een koude douche. Hiermee train je de spieren in je aderen.

Als je vorderingen maakt kun je wandelen of hardlopen door sneeuw en over ijs of zelfs zittend in de sneeuw mediteren.

Ademhalingsoefening

De tweede pijler van de Wim Hof-methode is ademhalen. We ademen altijd, maar we zijn ons meestal niet bewust van het enorme potentieel. Verhoogde zuurstofniveaus hebben een schat aan voordelen en de gespecialiseerde ademhalingstechniek van de Wim Hof-methode brengt ze allemaal naar boven: meer energie, verminderde stressniveaus en een verbeterde immuunrespons die snel omgaat met ziekteverwekkers. Door een goede ademhaling kun je je adem langer inhouden en maak je bewust contact met je hart, autonome zenuwstelsel en immuunsysteem. Ook heeft het een positieve invloed op je bloedcirculatie.

Inzet; de kracht van je geest

De derde pijler van de Wim Hof-methode is de basis van de andere twee: zowel koude blootstelling als bewuste ademhaling vereisen geduld en toewijding om volledig onder de knie te krijgen. Gewapend met focus en vastberadenheid ben je klaar om je eigen lichaam en geest te verkennen en uiteindelijk te beheersen.

Ga zelf aan de slag!

Op zijn websites kun je alle informatie hierover vinden. Ook geeft hij een miniclass met 3 filmpjes: Hoe werkt de ademhalingsoefening, een koude douche en de kracht van je geest.

https://www.wimhofmethod.com/free-mini-class

http://www.innerfire.nl/methode

Supplementencomplex

Zelf gebruik ik de Long Life Vitality complex van doTERRA. De Lifelong Vitality supplementen zijn gemaakt van essentiële voedingsstoffen en krachtige metabolische formules voor een optimale gezondheid, energie en een lang leven. In deze supplementen zijn uiteraard de gekwalificeerde etherische oliën toegevoegd. Voor iedereen met een commitment aan een gezonde leefstijl ondersteunen deze producten je om je jonger te voelen en eruit te zien en langer jong te blijven.

Deze set bestaat uit:

* Vitamine- en mineralencomplex
Dit een natuurlijke, totale voedingsformule van vitaminen en mineralen in biologisch voorkomende  vorm, die we te kort komen in onze moderne diëten. De formule bevat een uitgebalanceerd mengsel van  etherische antioxidanten (vitamine A, C en E), en een vitamine B energiecomplex gepresenteerd in een  gepatenteerde glycoproteïne matrix. Het bevat ook van voedsel afgeleide mineralen zoals calcium, magnesium, zink en sporenelementen voor een optimale gezondheid van de botten en de stofwisseling. 

* Omega 3 complex
Omegavetzuren helpen gewrichten, hersenen, hart en bloedvaten gezond houden en het
immuunsysteem te ondersteunen, en er is aangetoond dat ze werkzaam zijn in het in evenwicht houden van gezonde ontstekingreacties in cellen.

* Cellencomplex 
Biedt anti-oxiderende bescherming voor cellulair DNA en andere belangrijke celstructuren.*

  • Ondersteunt een gezonde celproliferatie en levensduur
  • Versterkt de mitochonrische energieproductie
  • Ondersteunt een gezonde reactie op celontstekingen
  • Bevat plantaardige extracten, carotenoïden en polyfenolen, evenals een cellulaire energiecombinatie.

Voor een gezonde celvermenigvuldiging en levensduur met belangrijke factoren voor de stofwisseling om de cel jonger en langer te laten leven en een gezonde ontstekingsreactie te ondersteunen.
.

Contact

Heb je vragen over leefstijl, voeding of loop je tegen problemen aan omtrent stress en angst, neem dan gerust contact met me op. Via de website, bellen, appen, via facebook, messenger, de chat, mogelijkheden genoeg!