Ineke Vlaar, voedingsconsulent | leefstijlcoach
06-33593260
contact@blijfopmaat.nl

Gezonde zelfzorg, deel 7: Tips om meer te gaan bewegen/sporten

Gezonde zelfzorg, deel 7: Tips om meer te gaan bewegen/sporten

Meer bewegen TIPS

Naast gezond eten is voldoende bewegen ook van essentieel belang. In mijn vorige blog kon je van alles lezen over het belang van bewegen. Wil je het nog eens nalezen, klik dan hier. Hieronder heb ik een aantal tips voor je om je aan te zetten tot meer bewegen en/of sporten.

Tips sporten/bewegen

  • Maak een gewoonte van je keuzes die je maakt om meer te bewegen/sporten
    • Hang je subdoelen ergens op zodat je er dagelijks mee geconfronteerd wordt
    • Plan ze in je agenda of schrijf ze op je kalender
  • Geef je sportuurtjes net zoveel prioriteit als andere belangrijke afspraken
    • Stel een alarm in, bijvoorbeeld op je telefoon, dat je eraan herinnert.
  • Begin klein
    • Wanneer je te grote doelen voor jezelf zet, is de kans groot dat wanneer je deze niet haalt, je de motivatie zult missen om door te zetten. Hierdoor zal je ook vaker je doelen realiseren waardoor je weer extra motivatie krijgt om door te gaan
    • Ga met de fiets in plaats van met de auto
    • Neem de trap in plaats van de lift
    • Op je werk; ga in plaats van een email versturen, naar iemand toe wandelen
    • Als je met de bus gaat, stap een bushalte eerder uit
    • Loop na het eten een klein blokje om
    • Als je een hond hebt, maak een extra blokje of laat de hond extra uit
    • Anders, nl. ___________________________________________________
  • Kies een bewegingsactiviteit/sport wat je leuk vindt
    • Wanneer je iets kiest waar je gemotiveerd in bent, zal je zien dat je het volhoudt
    • Een dage­lijkse wandeling met de hond (een half uur)
    • Ga sporten met een vriend(in)
    • Doe mee aan een groepsles in de sportschool
    • Luister tij­dens het sporten naar muziek
    • Beoefen een teamsport
    • Anders, nl. _____________________________________________________
  • Zoek een sportmaatje. Afspreken met iemand kan helpen
    • Roep een vaste avond of sportles uit tot jullie wekelijkse sportmoment en wijk daar niet van af. Zie je er een keer tegenop, dan kan je sportmaatje jou meeslepen. En andersom natuurlijk! Echter zorg ervoor dat je niet afhankelijke bent van die persoon. Als je maatje bijv. afzegt, wat ga jij dan doen? Zorg er in dit geval voor dat jij wel gaat
    • Sportmaatje _____________________________________________________
  • Wijk niet af van je afspraken
    • Wanneer je ook maar 1 dag je routine doorbreekt, is de kans dat je de volgende dag het wel doet verminderd met 50%
  • Sla nóóit een dag over
  • Beloon jezelf 1x per maand
    •  Heb je je voornemens bijvoorbeeld een maand volgehouden, dan heb je een nieuw sportshirt verdiend. Een kleine, maar belangrijke beloning is al het tevreden gevoel na afloop.
  • Houd je vooruitgang bij
    • Als je regelmatig sport, boek je zeker vooruitgang. Je wordt sterker en bouwt meer uithoudingsvermogen op. Dat gaat wel in kleine stapjes die je zelf niet altijd opmerkt. Het is daarom slim en motiverend om je vorderingen bij te houden.
  • Houd een trainingsdagboek bij
  • Noteer hoeveel herhalingen je van een oefening al volhoudt, hoeveel gewicht je tilt of hoeveel kilometer je inmiddels aan één stuk door loopt

Tips Meer Bewegen en Sporten

Er is een grote keuze aan sport- en beweegmogelijkheden. Er zijn individuele sporten, individuele sporten die in groepsverband gedaan worden en teamsporten.

  • Kijk in de gemeentegids voor informatie over de mogelijkheden bij je in de gemeente
  • Sluit je aan bij vereniging
  • Sluit je aan bij een wandelclub in de buurt
  • Zoek een sportschool in de buurt die goed bij je past
  • Kijk welke beweegvormen zoals wandelen, fietsen, hardlopen en skeeleren die je prima alleen en vanuit huis kunt doen

Bewegingstips die ik ter harte ga nemen

Lees de tips goed door. Welke tips ga jij gebruiken?

Noteer welke tips voor jou geschikt zijn:

  1. ____________________________________________________________________________
  2. ____________________________________________________________________________
  3. ____________________________________________________________________________

Like en deel

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.