Ineke Vlaar, gewichtconsulent, leefstijcoach, NLP coach
06-33593260
contact@blijfopmaat.nl

Detoxen van je geest

Last van stress, verdriet, emotionele pijn of twijfels? Tijd om je geest en je gedachten te detoxen

We kunnen ons lichaam detoxen, oftewel ontgiften, om het zuiver en gezond te houden. Maar wist je dat je ook je gedachten en geest kunt detoxen? Onze mentale gezondheid is verbonden met onze fysieke gezondheid en zo’n mentale detox kan dan ook positieve effecten hebben op onze algehele gezondheid. Wanneer je te maken hebt met bijvoorbeeld stress, verdriet of twijfel kan een mentale detox helpen om je manier van te denken te veranderen.

5 tips die je helpen om je gedachten en geest te detoxen

1. Neem pauze en werk aan je bewustzijn

Vaak zijn we zo druk bezig dat we niet eens door hebben dat we een emotionele of mentale verandering nodig hebben. Het is dan ook belangrijk dat we ons bewust worden van deze behoefte. Door naar je lichaam te luisteren kun je er meestal achter komen wat je geest nodig heeft. Je lichaam geeft je namelijk continu directe informatie over je mentale toestand. Door te pauzeren en je bewust te worden van je lichaam, kun je dus leren wat je geest nodig heeft.

Neem een moment rust en probeer na te gaan of je bijvoorbeeld spanning voelt in je schouders, een hoge hartslag hebt of last hebt van een misselijk gevoel. Je kunt dit doen door middel van een full-body scan. Ga op een stoel zitten en laat je handpalmen rusten op je schoot. Scan je lichaam met je aandacht en stop bij elk deel van je lichaam om na te gaan hoe het voelt. Hieronder lees je meer over de bodyscan.

2. Zorg voor acceptatie en compassie

Het is normaal om af en toe te maken te hebben met lastige gevoelens. Wanneer je je gestrest of angstig voelt, is dit de manier van je hersenen om je te vertellen dat er iets is waar je aandacht voor moet hebben.

Zodra je accepteert dat je gevoelens simpelweg deel uitmaken van jou als mens, kun je meer ruimte creëren. Dit zorgt ervoor dat je beter met deze gevoelens om kunt gaan. Dit is beter dan het onderdrukken van je gevoelens, wat er vaak voor zorgt dat ze later op een intensere manier terug naar boven komen.

Een van de meest effectieve manieren om compassie voor jezelf te creëren, is door je eigen gevoelens te behandelen op de manier zoals je met de gevoelens van je vrienden omgaat: met steun, begrip en liefde. Dit kun je doen door te gaan mediteren of yoga uit te oefenenen. Maar ook een wandeling kan heerlijk zijn om even tot jezelf te komen.

3. Creëer echte emotionele connecties

Je verbinden met anderen zorgt voor acceptatie en compassie voor je eigen gevoelens. Door je gevoelens uit te spreken kunnen je hersenen ze op een nieuwe manier verwerken. Wanneer je je eerlijk openstelt voor anderen over je gevoelens, stel je je kwetsbaar op. Dit voelt misschien in het begin oncomfortabel, maar dit zorgt er juist voor dat je je verbindt me anderen. En je verbonden voelen heeft positieve effecten op je mentale welzijn.

Zorg er dus voor dat je tijd hebt om je echt op anderen en jezelf af te stemmen.

4. Ruim je fysieke omgeving op

Je geest zuiveren hoeft niet altijd een innerlijke taak te zijn. Je kunt dit namelijk ook doen door je omgeving te veranderen.

  • Ruim je omgeving op door bijvoorbeeld simpelweg je telefoon op stil te zetten voor een paar uur of je bureau op te ruimen.
  • Ook kun je ervoor kiezen om een aantal dagen in de natuur door te brengen. 

    Fysieke en externe veranderingen hebben invloed op je innerlijke staat van zijn. Houd dus rekening met wie en wat je jezelf omringt.

5. Je lichaam gebruiken om voor je geest te zorgen

Je lichaam houdt je emotionele moeilijkheden en spanning vast en je kunt er met je lichaam, door de verbondenheid van je lichaam en geest, voor zorgen dat je mentaal meer in balans bent.

  • Zo kun je bijvoorbeeld stretchen voor een vergadering om voor een meer relaxte en open mindset te zorgen.
  • Wanneer je danst, sturen je hersenen je signalen van vreugde
  • Wanneer je continu water drinkt gedurende dag, werken je hersenen en lichaam beter samen en ontstaat er een groter gevoel van rust.

Je kunt dus je mentale welzijn via je je fysieke welzijn verbeteren en je lichaam gebruiken om voor je geest te zorgen.

Hoe je je geest kunt detoxen, kun je lezen onder het tabblad:

10 tools om je geest tot rust te brengen.