fbpx
Ineke Vlaar, gewichtconsulent, leefstijcoach, NLP coach
06-33593260
contact@blijfopmaat.nl

Goede Zelfzorg en Vitaliteit

'Een gezonde geest in een gezond lichaam' voor Vitaliteit, Veerkracht en Innerlijke Rust

Goede Zelfzorg en Vitaliteit

Goede zelfzorg is zorgdragen voor de behoeftes en grenzen van je lichaam en geest, voor energie en vitaliteit. Vitaliteit staat voor levenskracht. Hoe vitaal voel jij je? Sta je voldoende sterk in je schoenen? Hoe ga jij met moeilijke situaties om? In hoeverre ben jij in staat te doen wat je zou willen doen? Hoe ga jij om met tegenslagen?

Vitaliteit

Vitaliteit reikt veel verder dan alleen je fysieke gesteldheid. Ook je emotionele ontwikkeling en je zingeving aan het leven zijn van belang. Daarom wordt vaak gezegd dat vitaliteit betrekking heeft op zowel je lichaam, hoofd, hart als ziel. Echter als je één van de dimensies verwaarloost, heeft dat een negatief effect op de andere.

Denk bijvoorbeeld aan disbalans in je hormoonhuishouding, negatieve invloed op je immuunsysteem, emotionele problemen, je zelfbeeld, vertonen van destructief gedrag met als gevolg steeds meer klachten en ziektes. Balans tussen lichaam en geest is daarom essentieel. 

Al deze vier onderdelen zijn op een positieve manier in balans als je vitaal bent. Je blaakt van de energie, beschikt over mentale veerkracht, staat positief in het leven, ervaart levensvreugde, hebt doorzettingsvermogen en bent bevlogen. Kortom: je zit lekker in je vel, straalt en kunt de hele wereld moeiteloos aan.

GOEDE ZELFZORG

Zelfzorg verbetert je gezondheid en je welbevinden en is een belangrijk onderdeel van een gezond leven. Goede zelfzorg is jezelf behandelen met liefde, zorg en compassie. Je kunt alleen goed voor jezelf zorgen wanneer je je bewust bent van de behoeftes van jouw lichaam en van jouw geest. Zelfzorg zorgt ervoor dat je je eigen batterij oplaadt. Wat heb jij nodig om je vitaal en energiek te voelen?

Vraag jezelf eens de vraag of jij wel goed voor jezelf zorgt. Geef je jezelf de aandacht die het nodig heeft? Geef je je lichaam de voedingsstoffen die het nodig heeft? Krijgt je lichaam voldoende beweging? Neem je voldoende ontspanning en rust? Zit je lekker in je vel? Hoe voel je je als je goed naar jezelf luistert? Wat zijn jouw normen en waarden?

Leef je daarnaar of leef je teveel naar de normen en waarden van anderen, je omgeving? Door langzaam te ontdekken wat je grenzen, behoeftes en gevoelens zijn, kun je stappen maken in het ontwikkelen van goede zelfzorg en leren te vertrouwen op je intuïtie.

Voorbeelden van goede zelfzorg zijn: Gezonde voeding, voldoende beweging, buitenlucht, voldoende rust en ontspanning, geborgenheid en je veilig voelen in je omgeving, lief zijn voor jezelf, etc.

goede zelfzorg

De Vitaliteitspiramide

De vitaliteitspiramide van Albert Sonnevelt geeft helder weer wat de allerbelangrijkste elementen zijn om je energiek en vitaal te voelen. Vitaliteit staat voor levenskracht. Een vitaal persoon heeft de kracht, wil en het vermogen om op een positieve manier zijn leven in te richten. De piramide is onderverdeeld in de volgende onderdelen:

vitaliteitspiramide
Vitaliteitspiramide

Optimale voeding:

Het gaat er niet alleen om wat je eet, maar ook hoe (bewust), wanneer en waarom je eet (eet je omdat je weet dat je het nodig hebt, of om een emotionele leegte te vullen, stress weg te eten etc)

Voldoende beweging:
– Verbetering van je coördinatie en evenwichtsgevoel
– Fitheid en actief deelnemen aan het leven

Regelmatige herstelmomenten:

Zorg in je leven voor fases van stilstaan en bezinning. Een vitaal leven is vooral een kwestie van kiezen. Waar krijg je energie van, wat kost je energie. Stel daarin je prioriteiten, geef je grenzen aan, durf hulp te vragen etc.

Positief denken:
Jouw immuunsysteem wordt beïnvloed door jouw manier van denken. Negatieve gedachten en psychische spanning veroorzaken een verhoging van de hoeveelheid stresshormonen in je lichaam.

– Leer negatieve gedachtes om te zetten in positieve
– Wees dankbaar en tevreden.
– Leer relativeren, focus je op genieten, zorg goed voor jezelf.

Hou je 80% bezig met de oplossingen en 20% met het probleem zelf. Dit vergroot je weerbaarheid om bij tegenslagen makkelijker de draad op te kunnen pakken.

Ondersteunende Relaties:
Goede vrienden, betrokken familieleden, gewaardeerde collega’s of goede hulpverleners geven je de gelegenheid om emoties te delen. Daarnaast kunnen ze je inspireren, bevestigen en waarderen.

Zinvol leven:
Het gaat hier over kwaliteit van het leven.  Als je vol enthousiasme en bezieling jouw leven invulling kunt geven, dan ben je niet te stuiten. Dit doel kan voor iedereen anders zijn. Het heeft te maken met het volledig kunnen benutten van je talenten. Je wilt graag ergens een bijdrage aan leveren en je nuttig voelen.

Vaak vergeten we dat we die bijdrage altijd kunnen leveren. Het verschil hoeft niet altijd groot te zijn. Je kunt al verschil maken door iemand aan te kijken, aan te raken en te glimlachen.

Je kunt me ook volgen op facebook door lid te worden van mijn pagina:

https://www.facebook.com/blijfopmaat/

Voor meer info:

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.