fbpx

Wanneer we het over fitheid hebben, denken we meestal meteen aan lichamelijke fitheid. Maar mentale fitheid is net zo belangrijk! Voel je je mentaal niet fit, dan sta je vaak negatiever in het leven, ben je gespannen, lijken problemen grotere obstakels dan ze zijn en functioneer je minder goed in het alledaagse leven. Een fitte geest vraagt net zoals een fit lichaam om oefening en discipline.

En dat is maar al te lastig in deze crisistijd. Er gebeurt van alles om ons heen. Gedeeltelijke lockdown. Beperking van je vrijheid. Ziekte. Tweedeling in de maatschappij. En dat brengt allerlei negatieve emoties met zich mee, zoals: Boosheid. Angst. Bedroefdheid. Rusteloosheid. 

Hoe kun je daar mee omgaan?  Hierbij een aantal tips:

1. Dwing jezelf een stapje terug te doen

We zijn voortdurend bezig met het van alles maar ‘moeten’. Omdat we die negatieve emoties niet willen voelen, gaan we onszelf afleiden. Helaas werkt dit slechts voor korte duur en zo ontstaat al snel een vicieuze cirkel. Hoe kom je daar dan uit? Wel, door goed naar jezelf te luisteren. Welke emoties wil je vermijden? Waarom? Door 

Veel mensen vinden het lastig om zichzelf te dwingen een stapje terug te doen. Let eens op je lichaam; zijn je kaken gespannen, heb je je schouders voortdurend opgetrokken.

Doe je altijd alles heel gehaast? Dan is het hoogtijd om een stapje terug te doen! Wanneer je nooit eens een stapje terug doet of een pauze inlast, ontstaat stress. En dat wordt op den duur chronische stress. Met alle gevolgen van dien.

Door te kijken wat je nou echt van jezelf ‘moet’ krijg je inzichten. Je wordt bewust. Want de meeste dingen doen we gewoon op de automatische piloot. ‘Zo ben ik nu eenmaal’, Tja, dat hoort gewoon bij me’. Dit zijn veelgehoorde uitspraken. Zo ben je niet, zo ben je geprogrammeerd. En net zoals een computer kun  je jezelf weer resetten. Zie het als een antivirusprogramma. Je kunt jezelf weer herprogrammeren. Dat kost tijd en vraagt nieuwe inzichten en je moet er natuurlijk wel voor open staan. Maar het levert je uiteindelijk veel op.

Tip: doe 3x per dag dag een ademhalingsoefening. Of juist als het je even teveel wordt, heb het lef de boel de boel te laten en een rondje te gaan wandelen. Het geeft je nieuwe energie! Het gaat erom dat je af en toe de tijd voor jezelf neemt. In plaats van door te denderen een stapje terug te doen.

Meer info en tips? Klik hier

 

2. Maak een realistische weekplanning

Door elke week een realistische planning te maken, weet je waar je aan toe bent. Plan eerst alle belangrijke en dringende zaken in, vervolgens de taken die iets minder prioriteit hebben en ga zo door. Wissel belangrijke zaken af met minder belangrijke zaken. Onbelangrijke zaken sla je gewoon over en bewaar je voor een later moment. Let op: jij bent degene die bepaalt wat jouw prioriteiten zijn!

Zorg ervoor dat je gaten in je planning hebt, zodat je onvoorziene situaties kunt opvangen en je voldoende momenten hebt om op adem te komen. En neem die momenten dan ook! Je brein heeft pauzes nodig om alle informatie die er op een dag op je afkomt te verwerken. Wanneer je geest ontspannen is, kun je beter relativeren en is het gemakkelijker om goede en creatieve oplossingen te vinden voor problemen.

3. Stop met piekeren

Door veel te piekeren put je jezelf metaal uit. Het zorgt ervoor dat je alleen maar angstiger en meer gespannen wordt en negatiever gaat denken. Piekeren leidt namelijk niet tot oplossingen. Merk je dat je gedachten met je op de loop gaan, zeg dan hardop tegen jezelf dat je hiermee moet stoppen. Denk aan iets anders. Want je brein kan slechts aan 1 ding tegelijk denken. Alleen de focus gaat al snel weer naar het negatieve. Het kan zelfs leiden tot obsessieve gedachten. En daar word je echt niet beter van!

Ga op dit soort momenten op zoek naar afleiding. Bel een vriend(in), maak een praatje met de buurvrouw of stort je op de huishoudelijke taken. Sporten of wandelen is ook een goede manier om met piekeren te stoppen, in het moment te leven en op mentaal vlak nieuwe energie op te doen. Een andere manier om je geest te laten ontspannen zijn meditatieoefeningen doen. Als je dit moeilijk vindt, kun je op zoek gaan naar meditatielessen. Daarvoor kun je ook bij mij terecht. 

4. Leer om te eten met aandacht

Hoe vaak neem je niet gauw een snelle hap voor onderweg, eet je al lopend op weg naar een afspraak of achter het stuur? Of let eens op hoe vaak je achter de computer naar een ongezonde snack grijpt. Meestal is het niet eens omdat je echt honger hebt, maar is het meer om je stress weg te eten.

Neem je vanaf nu voor om steeds met aandacht te eten. Maak van je maaltijden een rustmoment op de dag. Verzorg je lichaam met gezonde voeding en laat je geest tegelijkertijd tot rust komen. Proef en ruik wat je eet en neem de tijd om te kauwen. Steeds wanneer je merkt dat je gedachten afdwalen, focus je je weer op het eten. Gezond en met aandacht eten is goed voor zowel je geestelijke als lichamelijke gezondheid. Je eet onder andere minder snel te veel en neigt sneller naar gezonde producten.

5. Durf hulp te vragen

Vast gesleten patronen doorbreken en een nieuwe levensstijl aanleren is niet gemakkelijk. Dit vraagt om discipline. Soms kan het een tijdje duren voordat je resultaten boekt en je je echt mentaal fitter voelt.

Leer wat vaker om hulp te vragen of aan te geven waar je behoefte aan hebt. Je directe omgeving kan een grote steun zijn. Verder zorgt veel praten ervoor dat je gemakkelijker bepaalde dingen vanuit een ander perspectief leert zien, dat je een beter inzicht krijgt in je eigen gedrag en in het gedrag van anderen en dat je leert om aan bepaalde problemen minder zwaar te tillen. Van je af praten helpt zeker. Er zijn veel mensen die denken dat ze alles alleen moeten doen. Om bijv. een ander niet lastig te vallen. Of het moeilijk vinden iets aan te geven uit angst om niet gehoord te worden of niet begrepen te worden. Maar dat is een overtuiging die je jezelf hebt wijsgemaakt. Door te leren bewust en eerlijk te communiceren, zul je merken dat je kwetsbaar opstellen je veel meer brengt dan je denkt.

 

Voor meer info klik HIER

 

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.