Ineke Vlaar, gewichtconsulent, leefstijcoach, NLP coach
06-33593260
contact@blijfopmaat.nl

Afvallen? Belangrijk is een gezond darmflora

Afvallen? Belangrijk is een gezond darmflora

Je staat er misschien niet zo bij stil, maar je darmen spelen een belangrijke rol bij het ontstaan van overgewicht. De samenstelling van je darmbacteriën bepaalt namelijk voor een groot deel hoe je lichaam voeding  verwerkt en opslaat. Is je darmflora uit balans? Dan neem je meer calorieën op dan iemand met een gezonde darmflora. Orthomoleculair therapeut Karlijn Hoebe praat je bij.

Afvallen? Waarom gewicht verliezen begint bij een gezonde darmflora

Wist je dat je terwijl je dit leest zo’n 1,5 tot 2 kilo bacteriën meedraagt in je darmen? Niet zonder reden, want deze bacteriën hebben zeer belangrijke functies. Zo helpen ze onder andere bij: de vertering van je voeding, productie van bepaalde vitamines en – heel belangrijk – het ondersteunen van het immuunsysteem. Zo’n 80 procent van alle cellen van je immuunsysteem bevinden zich namelijk in het spijsverteringskanaal. De darmbacteriën vormen in je darmwand een natuurlijke barrière tegen indringers. Goede darmbacteriën helpen je immuunsysteem zo om een beter onderscheid te maken tussen ziekteverwekkers en onschadelijke antigenen en om daar op de juiste manier op te reageren.

DISBALANS

Is je darmmilieu niet op orde, dan kan dat allerlei gevolgen hebben voor je gezondheid. Veel gezondheidsklachten die je niet zo snel met je darmen in verband zou brengen, komen voort uit een disbalans in de darmflora. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Verteringsproblemen, opgeblazen buik / buikpijn
  • Eczeem en
 (voedsel)allergieën
  • Huidproblemen
  • Chronische vermoeidheid
  • Migraine
  • Depressie
  • Gewrichtsklachten

OVERGEWICHT

Wat nu blijkt is dat de gezondheid van je darmen ook een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van overgewicht. De samenstelling van je darmbacteriën bepaalt voor een groot deel hoe je lichaam de voeding die je eet verwerkt en opslaat. Dit betekent dat als je darmflora uit balans is je dezelfde hoeveelheid calorieën kan eten als iemand met een gezonde darmflora, maar dat jij meer calorieën opneemt en daardoor sneller aankomt in gewicht.

BEHOEFTE AAN ZOETIGHEID

Je darmbacteriën zijn daarnaast ook sturend in welke voeding jij trek hebt. Zo kan een disbalans in de darmflora ook leiden tot trek in voeding die het moeilijker maakt om af te vallen. Bekend is bijvoorbeeld dat een overgroei van de candidaschimmel in je darmen zorgt voor een hogere behoefte aan zoetigheid. Deze schimmel heeft namelijk suikers nodig om zich te kunnen vermenigvuldigen. Hoe meer candida in je darmen, hoe meer zin in zoet en hoe sneller de candida zich kan verspreiden. Zo kom je dus in een negatieve spiraal terecht.

8 TIPS OM JE DARMFLORA TE VERBETEREN

In je darmen wonen naast de ‘goede’ ook ‘slechte’ bacteriën. Oorzaken als medicatie, gifstoffen en teveel suikers zorgen er echter voor dat de goede bacteriën in de minderheid raken waardoor de slechte bacteriën, parasieten en schimmels meer kans krijgen. Dat de darmflora dus ontzettend belangrijk is moge duidelijk zijn. De samenstelling van de darmbacteriën is bij iedereen net weer even anders. Bij de meeste mensen in Nederland is de darmflora er niet best aan toe. Hieronder vind je een aantal tips om jouw darmflora te verbeteren:

1) Vermijd grote hoeveelheden suiker

Veel suiker en (bewerkte) koolhydraten vergroten het aantal schimmels en bepaalde ‘slechte’ bacteriën die van suikers leven. Door te veel suiker en geraffineerde producten is onze darmflora niet erg aantrekkelijk voor de goede bacteriën.

2) Vermijd grote hoeveelheden gluten

Glutenhoudende granen hebben een negatief effect op de darmflora. Tegen beter weten in wordt vaak geadviseerd om meer bruin brood te eten als je darmproblemen hebt, vanwege de hoge hoeveelheid vezels. Maar de gluten die in brood zitten kunnen juist schadelijk zijn voor je darmen en je darmwand beschadigen.

3) Varieer in voedingsproducten

Eenzijdige voeding zorgt voor een eenzijdige darmflora en een lage inname van stoffen die de darmgezondheid ondersteunen. Hoe minder variatie, hoe minder variatie in bacteriestammen. Door een gevarieerd eetpatroon stimuleer je juist de goede bacteriën in je darmen.

4) Eet gefermenteerde voeding

Gefermenteerde producten zijn heel belangrijk om de gezonde melkzuurbacteriën binnen te krijgen die een groot deel uitmaken van de gezonde darmbacteriën. Voorbeelden van gefermenteerde voeding zijn zuurkool en kefir.

5) Gebruik een goede probiotica

Probiotica zijn goede bacteriën die de darmflora doen verbeteren. Door dagelijks probiotica supplementen te nemen, zorg je ervoor dat de darmflora verbetert en slechte bacteriën of schimmels zoals candida geen kans krijgen om de overhand te krijgen.

6) Zorg voor voldoende voedingsvezels

Plantenvezels vormen een voedingsbron voor de goede darmbacteriën in de dikke darm. Een ander belangrijk voordeel van voedingsvezels is dat ze de zuurtegraad in de darmen verlagen. Dit draagt bij aan een normale bacteriesamenstelling.

7) Verminder stress

Langdurige stress ondermijnt het goed functioneren van je darmen. In een stress-situatie geeft je lichaam namelijk prioriteit aan het mogelijk maken van een vlucht- of vechtreactie en zet dan andere belangrijke processen in je lichaam op een lager pitje, waaronder ook je stofwisseling en de opname van voedingsstoffen. Probeer vooral chronische stress zo veel mogelijk te vermijden, of nog beter: accepteer stress-situaties en verander je perceptie van stress. Op die manier heeft het veel minder impact op je gezondheid! Uiteraard is dat altijd makkelijker gezegd dan gedaan. Zorg er in ieder geval voor dat je naast alle inspanning ook momenten van bewuste ontspanning inbouwt in je leefstijl.

8) Doe een voedselintolerantietest

Met een voedselintolerantietest wordt je getest op verschillende voedingsmiddelen a.d.h.v. jouw bloed. De uitslag van een voedselintolerantietest laat zien voor welke voeding je overgevoelig bent. Als het blijkt dat je overgevoelig bent voor één of meer voedingsstoffen betekent dit dat je deze specifieke soorten voeding (voorlopig) dient te vermijden. Op die manier geef jij jouw darmwand en de darmflora de mogelijkheid om te herstellen en weer in balans te komen.

MEER LEZEN?

Schrijf je in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief.
JA, HOUD MIJ OP DE HOOGTE!

PERSOONLIJK ADVIES

Voor persoonlijk advies kan je contact met me opnemen. Heb je een aanvullende verzekering die leefstijl in het pakket heeft, kun je in aanmerking komen voor vergoeding door de zorgverzekeraars.  Klik HIER voor het contactformulier.

Bron: Holistik darmflora

Like en deel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.