fbpx
Ineke Vlaar, gewichtconsulent, leefstijcoach, NLP coach
06-33593260
contact@blijfopmaat.nl

Diepe ontspanningsoefening Yoga Nidra

'Een gezonde geest in een gezond lichaam' voor Vitaliteit, Veerkracht en Innerlijke Rust

Ont-haasten, wees goed voor jezelf!

Tegenwoordig zijn we druk met van alles en nog wat. De coronavirus brengt ons letterlijk tot stilstand en moet je kijken wat dit met de mens doet. We gaan weer jagen, bang dat we tekort hebben. We worden dringend verzocht ons te isoleren. Wat doet dat wel niet allemaal met ons? Tijd dus om ons te ont-haasten. Om rust in je lijf te krijgen, heb ik een geweldige, ontspanningsoefening voor je die je lekker in je huis kunt uitvoeren. Ben jij daar ook wel eens aan toe? Even helemaal niets maar tijd om weer tot jezelf te komen?

Deze diepe ontspanningsoefening Yoga nidra oefening doe ik geregeld. Juist als ik niet zo goed heb geslapen, doe ik de volgende dag, of dag later, deze heerlijke en effectieve oefening. Het laadt mij weer goed op waardoor ik me fitter en beter in mijn vel voel.

Het enige wat je doet, is lekker relaxt, ontspannen en stil liggen, terwijl je naar de stem luistert die je door je lichaam heen leidt. Dit heet een Yoga Nidra oefening. Een uurtje yoga nidra kan voelen als vier uur slaap. Een korte Yoga Nidra sessie duurt van slechts 10 minuten tot een uur of langer. Uiteraard gaan de kortere sessies minder diep dan de langere sessies. Je komt fysiek, mentaal en emotioneel compleet tot ontspanning en raakt daarnaast in een hele ontvankelijke staat. Bij Yoga Nidra is het niet de bedoeling dat je tijdens de sessies in slaap valt. Je blijft wakker en brengt je lichaam fysiek, mentaal en emotioneel systematisch tot een diepe ontspanning.

Wat is Yoga Nidra precies?

Yoga Nidra is een systematische methode waarbij naar complete fysieke, mentale en emotionele ontspanning wordt toegewerkt. Het bestaat uit twee woorden uit het Sanskriet. Yoga betekent ‘samenbrengen’ of ‘verbinden’. En Nidra betekent ‘slaap’. Tijdens Yoga Nidra lijkt het alsof je slaapt, maar je bewustzijn is nog aan het werk op een dieper niveau. Bij Yoga Nidra balanceer je dus als het ware op het lijntje tussen wakker zijn en slapen. Je werkt naar deze staat toe door middel van een aantal systematische oefeningen en visualisaties.

TIP: Op YouTube vind je filmpje om de yoga nidra uit te oefenen.

5 Voordelen van Yoga Nidra

  1. Je komt op een bewuste manier tot diepe ontspanning. Die ontspanning is erg belangrijk in onze drukke dagen waarin we van hot naar her vliegen. Een uitstekend middel tegen stress!
  2. Je ontwikkelt je verbeeldingskracht en creativiteit. Je gaat op een soort reis waarin je naar een plek zweeft waar je alles los kunt laten. Hokjes, conditioneringen, programmeringen
  3. Je gaat aan de slag met intenties en affirmaties (sankalpa) terwijl je ontspannen bent. Hierdoor heb je geen tussenkomst van het kritische brein, maar ben je juist in een ontvankelijke staat voor de affirmaties. Ze komen daardoor veel beter binnen met een grotere impact.
  4. Je kalmeert je zenuwstelsel, wat erg welkom is omdat we in een wereld leven waarin we continu prikkels en informatie binnenkrijgen.
  5. Je ervaart jezelf niet alleen als je verstand, maar ook als je lichaam en als de ruimte (Hoger Bewustzijn) met daarin je verstand en je lichaam.

Heb je vragen of wil je meer informatie, neem dan gerust contact met me op