Ineke Vlaar, gewichtconsulent, leefstijcoach, NLP coach
06-33593260
contact@blijfopmaat.nl

Tips bij het Detoxen

Je kunt gewoon thuis detoxen, op de momenten die jij prettig vindt. Wil je iedere week een detox dag inplannen of ga je liever voor een hele week all-in? Kies wat jij fijn vindt! Hieronder geef ik je een aantal handige tips.

  • Kies vooral voor veel groenten en vul dat aan met fruit. In groenten zitten de meeste goede voedingsmiddelen. Het fruit gebruik je vooral om de smaak (broccoli en spinazie, bah) een beetje te verdoezelen.
  • Neem vooral groene bladgroenten, omdat daar de meeste voedingsstoffen in zitten.

  • Mix je smoothie met water. Water is puurder dan melk en melk kan soms hormonen of te veel vetten bevatten.

  • Kies biologische groenten en groenten van het seizoen. Wissel hier dus ook mee af en neem niet alleen maar één soort groente. Zo krijg je een verscheidenheid aan voedingsstoffen binnen.

  • Je kunt eventueel wat superfoods toevoegen aan je smoothies. 
    Chorella en Spirulina hebben een reinigende werking en helpen je lichaam de schadelijke stoffen te filteren.

  • Zorg ervoor dat de maaltijden die je neemt gezond zijn en goed vullen. Denk hierbij aan voedingsmiddelen met veel goede vetten en eiwitten, zoals vette vis, noten, groenten en eieren.

  • Neem het liefst rauwe groenten; kook ze dus niet te lang. Hierdoor blijven de voedingsstoffen er beter in zitten en rauwe groente werkt daarnaast zuiverend voor je lichaam.

  • Kies voor onbewerkt voedsel, zonder gekke toevoegingen.

  • Voeg smaakversterkers met een ontgiftende werking toe aan je gerechten. Dit zijn onder andere gember, peterselie, koriander, citroen, zwarte peper en knoflook.

  • Drink vooral veel water. Maar daarnaast zijn ook groene thee en citroenwater goede detoxdrankjes.