fbpx
Ineke Vlaar, gewichtconsulent, leefstijcoach, NLP coach
06-33593260
contact@blijfopmaat.nl

Deel 9 – Rust en Regelmaat

Ontspanning en bewegen is goed voor je lichaam en geest en essentieel als je succesvol wilt afvallen. Veel mensen denken dat ze vooral veel moeten bewegen om af te vallen. Maar afvallen betekent ook rust en ontspanning.

Slaap en voeding

Uit onderzoek blijkt dat te weinig rust juist kan zorgen voor overgewicht. Dat komt doordat vermoeidheid kan leiden tot te veel eten. Mensen zijn geneigd om iets te gaan eten als ze moe zijn. Op deze manier geef je je lichaam energie en probeer je over de dip heen te komen. Echter het kan zijn dat je lichaam daar helemaal geen behoefte aan heeft, maar gewoon tot rust wil komen.

Regelmaat en Rust

Een goede nachtrust is van belang voor een goed werkend immuunsysteem. Doordat je lichaam voldoende rust krijgt, zal het zich op alle vlakken goed kunnen herstellen. Dit is positief voor je weerstand. Dankzij een goede slaap zal je immuunsysteem dus sterker worden en je beter bestand maken tegen ziektes en aandoeningen zoals bijvoorbeeld griep. Ook op lange termijn is dit erg belangrijk: een langdurig slaapprobleem heeft niet altijd zichtbare gevolgen op korte termijn, maar kan op langere tijd de ontwikkeling van ziekten vergemakkelijken.

Slaaptip: Eet een lichte snack

Het is niet goed om een zware maaltijd te nuttigen vlak voordat je gaat slapen. Vermijd ook vet voedsel en zoetigheden. Als je trek hebt en echt iets moet eten voordat je gaat slapen, beperk het dan tot een lichte snack. Bijvoorbeeld een bakje yoghurt, een stukje kaas, een banaan of een handje amandelnoten. Deze producten bevatten tryptofaan, een stofje die je helpt om beter te slapen. Maar ook een kiwi kan je helpen. Kiwivruchten bevatten foliumzuur. Een foliumzuurtekort kan leiden tot slapeloosheid.

Stress

Het vermijden van stress is ook heel belangrijk. In het algemeen hebben we maar een druk leven en rennen en vliegen we van hot naar her. Een drukke baan, een gezin, sociale contacten, het huishouden om maar iets te noemen. We nemen niet de tijd om het even rustig aan te doen. Maar je lichaam heeft daarentegen de tijd nodig om te herstellen. Bovendien is het gevaar van stress is dat je juist gaat eten. Je lichaam vraagt om energie.

Word bewust van het drukke leven waarin je je verkeert. Merk je dat je dat onrustig, boos, gefrustreerd, gespannen of juist vermoeid bent? Dan is het tijd om hier iets aan te doen! Door regelmatig even een rustmomentje in te lassen wordt je batterij weer opgeladen.

Tip:

Doe bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen, mediteer een paar minuten, ontspan bewust je spieren of drink rustig een kopje thee of een glas water. Het is goed om tenminste 1 dag in de week lekker te ontspannen. Je zult merken dat je hier energie van terugkrijgt om productief te werken en stress te verminderen.

Toe aan echte ontspanning? Dan kan ik je een aromatouch massage aanbevelen. De AromaTouch® techniek werkt heel effectief door het reduceren van lichamelijke en emotionele stress factoren. Het autonome zenuwstelsel wordt ondersteund bij het herstellen van evenwicht in het lichaam. En zo word je geestelijke en lichamelijke gezondheid in balans gebracht.

Voor meer informatie klik HIER

aromatouch massage blijfinbalans

Regelmaat en slaap

Ook regelmaat is belangrijk voor je lichaam. Hiermee wordt bedoeld dat je een niet al te hectisch leven hebt en voldoende slaap krijgt. Slaap is een essentieel onderdeel van je gezondheid. Terwijl je slaapt heeft je lichaam de tijd om zich te herstellen. Als je weinig slaapt neemt het hormoon ghreline in je lichaam toe, dit bevordert je eetlust. Daarnaast neemt de hoeveelheid van het hormoon leptine af, dit zorgt juist voor een vol gevoel. Ook wordt het groeihormoon tijdens je slaap aangemaakt. Dit helpt bij de reparatie en de groei van cellen en weefsels, maar het stimuleert ook nog eens je lichaam om energie uit vetreserves te verbranden. Goede nachtrust is dus een must voor een gezonde leefstijl. Houd je aan een gemiddelde van 8 uur slaap per dag en het beste is om op vaste tijdstippen naar bed te gaan. In de REM-slaap vindt het meeste herstel plaats, ook mentaal gezien. Een theorie achter dromen is dat je hersenen zodoende de impulsen van de dag kan verwerken. Bouw een vaste routine in je leven op en probeer deze in stand te houden. De reden hiervan is dat routines weinig moeite of energie kosten. Dit voorkomt stress.

Tip:

Een half uur langer slapen geeft je lichaam de broodnodige rust die het nodig heeft. Bouw de dag ook rustig af: drink ontspannen een kop thee en komt even tot rust. Slaap je moeilijk in, zet dan beeldschermen een half uur voor het slapen gaan uit. Die prikkelen namelijk je geest en zorgen dat je moeilijk tot rust komt. Lees bijvoorbeeld een boek, luistermuziek of beter nog, doe helemaal niets. Wat ook goed helpt, is een warme douche of een korte avondwandeling om echt even te ontspannen.

Essentiële oliën die helpen om goed te slapen:

Er zijn verschillende essentiële oliën die kunnen helpen om beter te slapen. Allereerst is het van belang dat je uitzoekt waarom je slecht slaapt, dat kan natuurlijk verschillende oorzaken hebben.

Over het algemeen is de eerste olie die je probeert om beter te slapen, de Lavendelolie. Deze olie staat bekend om zijn ontspannende werking en kan helpen om rustig in slaap te vallen. Smeer de olie onder je voeten, op je polsen, in je nek of één druppel op je kussen. Let op! Wees zuinig met Lavendel! Wanneer je teveel gebruikt kan het averechts werken dus echt maar één druppel gebruiken!

Om goed door te slapen is de Citroenolie een aanrader.

Wil je Lavendel en Citroen combineren? Maak dan een roller met deze oliën, meng eventueel met Kokosolie wanneer je wil verdunnen en rol de oliën onder je voeten of waar je wil.

Dan is er nog de Serenity, een samengestelde olie.

Dit is een geweldige krachtige olie om rustig te slapen, zowel voor volwassen als kinderen. Breng een paar druppels verdund aan onder de voeten voor het slapen gaan voor meer rust en ontspanning tijdens de nacht.

Serenity heeft invloed op het stresshormoon Cortisol en brengt dit naar gehalte naar beneden! Doordat essentiële oliën direct via het reukorgaan het limbisch systeem (hypothalamus, hippocampus, amygdalae) binnen kunnen komen, pakt het gelijk de oorzaak aan van je stress, onmacht of angst. In dit gevoelscentrum waar emoties, herinneringen worden verwerkt en opgeslagen en waar hormonen worden aangezet om hierop te reageren, zullen de oliën hun rustgevende werking bieden op meerdere niveaus.

Deze heerlijke geurende samengestelde olie kan bij ADD/ADHD, verslavingen, boosheid, angst, hyperactiviteit, slapeloosheid, jeuk, mentale vermoeidheid, stemmingswisselingen, tandenknarsen, stress en spanning verlichting geven. Net als Lavendel kan je deze olie inzetten voor kalmering/ geruststelling en vermindering van spanning, het geeft je net even dat zetje dat je nodig hebt om meer bij jezelf te kunnen blijven.Verdamp in een diffuser

Voor meer informatie over deze oliën of om deze te bestellen, klik HIER.

Overige Tips ontspanning en (innerlijke) rust

  • Neem elke ochtend een moment voor jezelf, gebruik het om rustig te ontbijten, naar ontspannen muziek te luisteren of iets anders dat ervoor zorgt dat je de dag goed begint
  • Doorbreek zo nu en dan eens je routine, ga met een vriend/collega ontbijten of lunchen, gun jezelf de ruimte om ervan te genieten
  • Maak gedurende de dag tijd vrij om te mediteren of naar ontspannen muziek te luisteren
  • Organiseer je werkzaamheden, stel prioriteiten
  • Niet perfect is ook respect. Respecteer je eigen grenzen, weeg af wat echt noodzakelijk is en deel verantwoordelijkheden met anderen
  • Doe 1 ding tegelijk
  • Neem altijd lunchpauze (niet achter de computer) en eet bewust. Ga een stukje wandelen en maak je hoofd leeg
  • Zorg voor jezelf met goede voeding, voldoende rust en slaap
  • Omring je met mensen die je energie geven i.p.v. stress op je ‘overdragen’
  • Kijk laat op de avond niet meer naar het nieuws
  • Geef jezelf regelmatig een complimentje of andere positieve aandacht
  • Breng in kaart wat jou een gevoel van vervulling of dankbaarheid bezorgd (bijvoorbeeld vrienden, familie, hobby’s en interesses, leuke uitstapjes, vakanties, je talenten, iets moois voor een ander doen, enzovoorts)
  • Wees assertief, leer je wensen en behoeftes te uiten, een verzoek te doen en op een prettige manier ‘nee’ te zeggen
  • Haal een aantal keer diep adem als je je gespannen voelt
  • Neem af en toe een dagje helemaal voor jezelf
  • Doe een ontspanningsoefening
  • Sluit de dag af met een paar minuten van reflectie op wat er allemaal goed gegaan is die dag of waar je dankbaar voor bent

En wees niet bang om hulp te vragen of om een vraag te stellen.