Ineke Vlaar, voedingsconsulent | leefstijlcoach
06-33593260
contact@blijfopmaat.nl

Deel 2 – Vitaliteit

Zelfzorg is zorgdragen voor de behoeftes en grenzen van je lichaam en geest, voor energie en vitaliteit. Zelfzorg verbetert je gezondheid en je welbevinden en is een belangrijk onderdeel van een gezond leven. Goede zelfzorg is jezelf behandelen met liefde, zorg en compassie. Je kunt alleen goed voor jezelf zorgen wanneer je je bewust bent van de behoeftes van jouw lichaam en van jouw geest. Zelfzorg zorgt ervoor dat je je eigen batterij oplaadt. Wat heb je nodig om je vitaal en energiek te voelen?

Vitaliteit

Vraag jezelf eens de vraag of jij wel goed voor jezelf zorgt. Geef je jezelf de aandacht die het nodig heeft? Geef je je lichaam de voedingsstoffen die het nodig heeft? Krijgt je lichaam voldoende beweging? Neem je voldoende ontspanning en rust? Zit je lekker in je vel? Hoe voel je je als je goed naar jezelf luistert? Wat zijn jouw normen en waarden? Leef je daarnaar of leef je teveel naar de normen en waarden van anderen, je omgeving? Door langzaam te ontdekken wat je grenzen, behoeftes en gevoelens zijn, kun je stappen maken in het ontwikkelen van goede zelfzorg en leren te vertrouwen op je intuïtie.

Voorbeelden van goede zelfzorg zijn: Gezonde voeding, voldoende beweging, buitenlucht, voldoende rust en ontspanning, geborgenheid en je veilig voelen in je omgeving, lief zijn voor jezelf, etc.

De Vitaliteitspiramide

De vitaliteitspiramide van Albert Sonnevelt geeft helder weer wat de allerbelangrijkste elementen zijn om je energiek en vitaal te voelen. Vitaliteit staat voor levenskracht. Een vitaal persoon heeft de kracht, wil en het vermogen om op een positieve manier zijn leven in te richten. De piramide is onderverdeeld in de volgende onderdelen:

Optimale voeding:

Het gaat er niet alleen om wat je eet, maar ook hoe (bewust), wanneer en waarom je eet (niet om een emotionele leegte te vullen

Voldoende beweging:
– Verbetering van je coördinatie en evenwichtsgevoel
– Fitheid en actief deelnemen aan het leven

Regelmatige herstelmomenten:

Zorg in je leven voor fases van stilstaan en bezinning. Een vitaal leven is vooral een kwestie van kiezen. Waar krijg je energie van, wat kost je energie. Stel daarin je prioriteiten, geef je grenzen aan, durf hulp te vragen etc.

Positief denken:
Vitaliteit van jouw immuunsysteem wordt beïnvloed door jouw manier van denken. Negatieve gedachten en psychische spanning veroorzaken een verhoging van de hoeveelheid stresshormonen in je lichaam. Leer negatieve gedachtes om te zetten in positieve. Wees dankbaar en tevreden. Leer relativeren, focus je op genieten, zorg goed voor jezelf. Hou je 80% bezig met de oplossingen en 20% met het probleem zelf. Dit vergroot je weerbaarheid om bij tegenslagen makkelijker de draad op te kunnen pakken.

Ondersteunende Relaties:
Goede vrienden, betrokken familieleden, gewaardeerde collega’s of goede hulpverleners geven je de gelegenheid om emoties te delen. Daarnaast kunnen ze je inspireren, bevestigen en waarderen.

Zinvol leven:
Het gaat hier over kwaliteit van het leven.  Als je vol enthousiasme en bezieling jouw leven invulling kunt geven, dan ben je niet te stuiten. Dit doel kan voor iedereen anders zijn. Het heeft te maken met het volledig kunnen benutten van je talenten. Je wilt graag ergens een bijdrage aan leveren en je nuttig voelen. Vaak vergeten we dat we die bijdrage altijd kunnen leveren. Het verschil hoeft niet altijd groot te zijn. Je kunt al verschil maken door iemand aan te kijken, aan te raken en te glimlachen.

Deze onderwerpen worden in de volgende delen per onderwerp besproken.