Ineke Vlaar, voedingsconsulent | leefstijlcoach
06-33593260
contact@blijfopmaat.nl

Deel 5 – Bewust Eten

Een vaak gehoorde  uitspraak: ‘Het is zo lekker en gemakkelijk’, dat is toch ook belangrijk of ‘’je moet genieten van het leven, je leeft maar 1x”. Nou, daar sla je de spijker op z’n kop! 

Genieten van het leven wordt vaak geassocieerd met lekker eten. Maar wat bedoelen we daar toch mee? Vaak associëren we dat weer met ‘verkeerd, maar ook te veel eten’. We vergeten dat gezond eten ook heel lekker eten kan zijn! En dat je daar ook heerlijk en echt van kan genieten! 

mindfull

Waar we vaak de mist in gaan, is dat we vergeten echt te genieten van datgene wat je eet. Wat je in je mond stopt. Eet daarom niet gedachteloos iets op. Eten doe je niet omdat het net toevallig voor je staat. Niet omdat het zou ‘horen’.  Nee, eten heeft toch echt een functie. We hebben het nodig! Een denkfout die vaak gemaakt wordt, is dat lekker eten niet meer mag als je wilt afvallen of een gezondere eetpatroon willen. Dan kan ik je uit de droom helpen, lekker eten is juist een deel van de oplossing! En als je echt geniet van wat je eet, eet je ook nog eens minder, is de stellige overtuiging. 

Eet met aandacht  

Veel mensen eten zo snel mogelijk een maaltijd op. Maar neem rustig de tijd en onthoud dat vertering al in de mond begint; door meer te kauwen en rustig de tijd te nemen heeft je spijsvertering het minder zwaar en kun je zelfs afvallen zonder minder te eten. Daarnaast merk je eerder dat je vol bent (het signaal komt altijd wat later dit is een evolutionair foutje), hierdoor vermijdt je de kans op te veel eten en buikklachten daarna. 

Eet als je eet en doe het met alle aandacht. Door bewust te eten, sta je stil bij wat je aan voeding tot je neemt. Voor anderen staan we graag klaar, maar vaak vergeten we onszelf. Bewust eten kan een dagelijkse oefening zijn in het wat liever zijn voor jezelf. Elke bord eten is een kans om jezelf het signaal te geven: ‘Ik ben belangrijk, ik ben de moeite waard, ik doe ertoe.’ Je ervaart het, je proeft, je ruikt. Je voelt ook de voldoening en energie die het je geeft. Je zult veel langer verzadigd zijn. 

Bewust eten is niet moeilijk. Bewust eten is aandacht voor het nu, voor je lijf, voor je gevoelens. Maar je moet het jezelf wel gunnen, je moet er wel tijd voor maken. En daarin zit de key. Ga er rustig voor zitten en gebruik al je zintuigen als je eet. Je ogen, oren, neus, gevoel en mond natuurlijk. Proef het eten. Neem kleine hapjes. Beleef je eten. Een bord gezond eten gedachteloos wegwerken terwijl je een spannende horrorfilm op de tv zit te kijken zal je niet echt goed voeden. Bewust genieten van een lekker stukje chocola of een stukje zelfgemaakte appeltaart is dan beter voor je. 

TIPS 

-Leer goed naar je lichaam te luisteren

-Schrok niet. Stop met eten als je genoeg hebt. Ga niet door totdat je echt helemaal vol zit of totdat alles op is

-Varieer zodat er van alles op je bord te ontdekken valt 

-Eet niet als je geen honger hebt
Onbewust eten of eten wanneer je niet echt honger hebt is niet het handigste wat je kunt doen om af te vallen. Hierdoor krijg je op een dag simpelweg te veel calorieën binnen. Maar onbewust eten kan ook komen door stress, verveling, negatieve emoties of door gewenning. Wees meer bewust van wat je eet en vraag je elke keer af: “’krijg ik meer of minder gezondheid door dit te eten?’’ Als je niet goed weet wat te doen, drink dan een glas water, dan vermindert het hongergevoel of neem een gezonde snack 

OPDRACHT

Maak een lijst of houd een dagboekje bij van wanneer je de meeste behoefte hebt om (ongezond) te eten of te snacken. Noteer hierbij hoe je je voelt. Op deze manier vind je misschien een patroon. Dit valt onder emotie-eten.

Emotie-eten

 Wil je meer weten over emotie-eten of herken je bij jezelf het probleem? Klik hier