fbpx
Ineke Vlaar, gewichtconsulent, leefstijcoach, NLP coach
06-33593260
contact@blijfopmaat.nl

Anti – Angstvirus ‘Corona’

'Een gezonde geest in een gezond lichaam' voor Vitaliteit, Veerkracht en Innerlijke Rust

Hoe blijf je rustig?

Overinformatie over het coronavirus leidt tot buitensporige bezorgdheid en je kunt overspoeld raken door angst. Denk aan de beelden van mensen die in quarantaine leven, de verhalen van mensen die besmet zijn met de coronavirus en erg ziek zijn, mensen die komen te overlijden. Beelden van artsen die volledig gekleed zijn in hun beschermende pakken en mensen die maskers dragen wekken bij ons onmiddellijk een gevoel van alarm op. De oproepen omdat er te weinig beschermingsmateriaal en  middelen zijn in de zorg. Het hamstergedrag van de mens, bang dat er een tekort is en iets niet meer voorradig is of als je je huis niet meer uit kan. Je weet zelf wel aan hoeveel informatie je constant wordt blootgesteld, bijna tot op de seconde. Je weet ook dat zodra je de tv of radio aanzet, het eerste woord dat je waarschijnlijk zult horen ‘coronavirus’ is. Het houdt je de hele dag bezig. Er worden wereldwijd elke dag nieuwe maatregelen getroffen wat je onrustig maakt. Hoe zal ons land hierop anticiperen en wat betekent dit voor ons? Wat gebeurt als wij achterblijven?

1. Beperk het volgen van het nieuws naar een aantal momenten per dag

Wees ervan bewust dat de virussituatie omtrent COVID-19 betekent dat we op de hoogte moeten zijn van elke ontwikkeling. We worden momenteel blootgesteld aan een nieuw virus en gezondheidsorganisaties hebben tijd nodig om te kunnen analyseren hoe het virus werkt.

Het is een kwestie van in de gaten houden wat er aan de hand is. Doe dit echter zonder die irrationele angst te ervaren die kan leiden tot gedrag dat meer kwaad dan goed doet.

Bepaal zelf hoeveel blootstelling je hebt aan nieuws over dit onderwerp. Je moet een zo normaal mogelijk leven leiden, in een poging ervoor te zorgen dat het nieuws over het coronavirus overdag niet continu om je heen draait. Probeer rekening te houden met je eigen stemmingen. Maak je je in de avond meer zorgen? Dan is het misschien slimmer om juist ’s ochtends of ’s middags het nieuws te checken, en de avond te reserveren voor dingen die je helpen te ontspannen – lezen, mediteren, puzzelen…

Tegelijkertijd moet je er op een bepaald moment ook voor zorgen dat je op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen van die dag. We moeten allemaal op de hoogte zijn van het laatste deskundige advies.

Volg het basishygiëne advies en volg de instructies op die de officiële autoriteiten aan ons geven.

2.  Doe rustig aan met social media

Ook op Instagram en Facebook verschijnen de hele dag nieuwe berichten. Sommige zijn troostrijk, en zien wat anderen aan het doen zijn geeft een gevoel van verbondenheid. Maar het is soms lastig je ervan los te rukken. Merk je dat, dan kun je de apps van je telefoon verwijderen, zodat je alleen nog op de computer kunt kijken. Of: gebruik een slimme (en leuke!) tool zoals Forest, waarmee je digitale boompjes plant. Het boompje groeit alleen als je een halfuur lang niet op je telefoon zit.

3. Laat je niet meeslepen door Nepnieuws m.b.t. het coronavirus

Zoek naar officiële bronnen en vermijd giftige informatie. Desinformatie is het ergste van alle virussen: ‘vaccineer’ jezelf tegen hoaxes ofwel nepnieuws. Dit is het soort nieuws dat vrijwel direct voor paniek zorgt. Met één klik delen mensen dit nieuws onmiddellijk en verspreidt het zich als een virus.

Houd er rekening mee dat ongeveer 40% van het nieuws dat je ziet nepnieuws is. Ware informatie is hier het echte vaccin. Dit vereist dat je voorzichtig en proactief bent met alles wat je leest.

Kijk voor de laatste overheidsinformatie en het nieuws van organisaties zoals het RIVM en de Wereldgezondheidsorganisatie.

4. Stap uit de stress en angstzone en bewaar kalmte

Wanneer je geconfronteerd wordt met het ‘paniekvirus’, is het beste tegengif om kalm te blijven. In het licht van angst en ongerustheid is het beter om alert te zijn dan om gealarmeerd te zijn.

Stress kun je een cijfer van 1 (helemaal geen stress) tot 10 (het meest gestrest wat je ooit bent geweest) geven. Als je een 7 of hoger hebt dan lukt het al niet meer zo goed om rationeel te denken. Dit is wanneer nerveuze gedachtes je hoofd in kruipen en het van je overnemen. Daarom is het belangrijk om jezelf regelmatig te vragen: “Hoe gestrest ben ik op dit moment?” Als je jouw stress hoger dan een 6 geeft dan moet je stoppen met wat je aan doen bent en wat anders gaan doen.

Je kunt, wanneer je je buitengewoon bezorgd voelt, het beste tijd besteden aan andere activiteiten die je het meest interesseren of die je helpen ontspannen.

5. Doe een ademhalings- of mindfulnessoefening

Onderzoek toont aan dat ademhalingsoefeningen en mindfulness helpen tegen zenuwen en onrust. Ik kan je de ademhalingsoefeningen in ieder geval van harte aanraden. Mocht je angst en spanning in je lijf voelen, doe dan een simpele ademhalingsoefening om je weer tot kalmte en relativeringsvermogen te brengen.

TIP: Doe een ademhalingsoefening die je rustig maakt. Ik heb op mijn website (www.blijfopmaat.nl) onder het kopje ‘Blijf in Balans’ een pagina met 10 tools voor rust en ontspanning.

Let op: Door de coronavirus zijn ze vanwege fysieke contact niet allemaal uit te voeren op dit moment.

6. Blijf in contact met anderen

Ook als we niet bij elkaar zijn, kunnen we verbonden blijven. We leven gelukkig in een tijd waarin het internet ons daar heel veel mogelijkheden toe geeft. Zit je er even doorheen, vraag dan of je met iemand kunt videobellen. Een knuffel gaat niet via het scherm, maar een liefdevolle glimlach of het hand-op-je-hart-gebaar komt best dicht in de buurt.

Of bel met iemand die je kan geruststellen. Heb je niemand die je kunt bellen of bereiken, bel dan gerust naar mij. We zijn er voor elkaar!

Ik ben te bereiken op 06-33593260 (appen mag ook) of via messenger.

PS: Het is niet bedoeld om adviezen over het coronavirus te geven, daarvoor kun je het beste de richtlijnen van het RIVM volgen die op het nieuws te horen en op internet te vinden zijn.

7. Focus je op de intentie in plaats van op angst

Nervositeit wordt vaak veroorzaakt omdat je piekert over de toekomst. Onrust en zenuwen komen vaak omdat jij je focust op iets waar je bang voor bent wat zou kunnen gebeuren: “Ik kan dit niet aan” of “Het gaat helemaal mis”. Gedachtes als: “Wat als dit gebeurt… of Wat als dit niet gebeurt”. Eigenlijk ben je dan dus de toekomst aan het voorspellen, iets wat helemaal niet kan.

Een manier om dit te overwinnen is door je te focussen op het nu in plaats van op de  toekomst. Sta even stil en bedenk je zelf: wat is er momenteel aan de hand, wat is er op dit moment gaande? Focus je op je ademhaling en de sensaties van je lichaam. Er is nu nog niets aan de hand er is geen gevaar en je bent dus veilig.

Als je dit bij jezelf herkent, zeg dan het woordje STOP tegen jezelf en stop met het doemdenken. Blijf in het hier en nu en relativeer.

Verplaats je focus naar iets positiefs en vraag jezelf af: Hoe zou ik me op dit moment willen voelen? Bijv. zeg tegen jezelf: ‘Ik voel me veilig in mijn huis” of heel simpel “Het is goed” of ‘Ik zou me graag wat meer willen ontspannen”. Verzin alvast iets wat bij wat goed voor jou voelt.  

Advies: Voel je je toch ziek worden, volg dan de richtlijnen van het RIVM. Raak niet gelijk in paniek, het hoeft niet persé het coronavirus te zijn, maar niets is uitgesloten.

(Zie verder de vorige punten)

8. Stop met ‘zou moeten’ of ‘had ik maar’

Sta eens stil bij hoe vaak jij tegen jezelf zegt dat je iets zou moeten doen: Ik zou dit nu moeten doen / Ik zou dit nu niet moeten doen / Had ik maar beter opgelet / Had ik maar dit… had ik maar dat… Deze woorden zijn veroordelende woordjes die eigenlijk zeggen: “Jij bent niet goed genoeg”  of “Je doet het niet goed genoeg”. Het geeft je misschien wel een schuldgevoel waardoor je in je schulp kruipt en angstig wordt.Wat als je in plaats daarvan jezelf eens een break geeft, wees niet zo streng voor jezelf!

(Zie verder de vorige punten)

9. Keep on movin’

Een van de grootste uitdagingen van thuis zijn, is om niet te veel in je hoofd te blijven zitten. Voor zover de richtlijnen het toelaten, maak elke dag een ommetje, fiets een stukje en doe ook thuis aan beweging. Doe je dit samen met iemand, houd je dan aan de richtlijn van afstand nemen 1,5 meter die op dit moment geldt.

Op YouTube kun je oneindig veel yoga-oefeningen vinden, voor gevorderden én beginners. Veel sportscholen organiseren op social media live sessies waarbij je kunt intunen en meedoen met de instructeurs. Een halfuurtje dansen op je favoriete nummers is ook top, en zelfs een flinke schoonmaaksessie telt als exercise.

Deze periode is één grote oefening in overgave. Sommige dingen die je graag zou willen doen, kunnen even niet. Maar wanneer je je machteloos voelt, bedenk dan dat er ook veel dingen zijn waar je wél controle over hebt. Je informeert jezelf goed, houdt zoveel mogelijk afstand van andere mensen, zorgt voor de mensen die je liefhebt (al is dat van een afstandje) en doet je best om positief te blijven. Dat laatste lukt vast niet altijd, en dat is helemaal niet gek. Een flinke huilbui of potje schelden lucht alleen maar op.

10. Zorg voor een gezonde leefstijl

Bij een gezonde leefstijl gaat het niet alleen om een gezond lichaam, het gaat ook over veerkracht, aanpassingsvermogen, zelf regie voeren, je mentaal lekker voelen ondanks alle dagelijkse uitdagingen. Leer relativeren, focus je op het hier en nu, zorg goed voor jezelf. Al deze aspecten bepalen hoe jij je voelt. Het gaat om het vinden van de juiste balans. Een juiste balans vinden tussen lekker in je vel zitten, een goede fysieke en mentale conditie, een heldere geest, is essentieel voor je mentale en fysieke gezondheid. Vitaliteit van jouw immuunsysteem wordt beïnvloed door jouw manier van denken. Negatieve gedachten en psychische spanning veroorzaken een verhoging van de hoeveelheid stresshormonen in je lichaam.

Zorg ervoor dat je gezond blijft eten

Eet mimimaal 250 groente per dag en 1-3 stuks/portie fruit. In deze tijd is dit essentieel om vitamines en mineralen en antioxidanten binnen te krijgen. Voor het versterken van je immuunsysteem kun je voedingssupplementen gebruiken.

Zorg voor voldoende beweging

Thuis kun je online oefeningen doen. Via apps en youtube of via je sportschool worden online cursussen en oefeningen gegeven. Of maak een wandeling, ga hardlopen, etc. Houd je hierbij aan de richtlijnen!

Zorg voor voldoende rust

Een goede nachtrust is van belang voor een goed werkend immuunsysteem. Doordat je lichaam voldoende rust krijgt, zal het zich op alle vlakken goed kunnen herstellen. Dit is positief voor je weerstand. Dankzij een goede slaap zal je immuunsysteem dus sterker worden en je beter bestand maken tegen ziektes en aandoeningen zoals bijvoorbeeld griep. Ook op lange termijn is dit erg belangrijk: een langdurig slaapprobleem heeft niet altijd zichtbare gevolgen op korte termijn, maar kan op langere tijd de ontwikkeling van ziekten vergemakkelijken.

En blijf de richtlijnen volgen!

Bronnen:

herhealth.nl/6-holistische-manieren-om-die-onrust-en-zenuwen-de-baas-te-blijven/

verkenjegeest.com/psychologisch-advies-over-het-coronavirus/

www.happinez.nl/groei/maak-je-je-zorgen-over-corona-dit-helpt-om-de-moed-erin-te-houden/