Ineke Vlaar, voedingsconsulent | leefstijlcoach
06-33593260
contact@blijfopmaat.nl

Emotie-eten

Eten als troost of bij stress… worstel jij hier ook mee?

“Ik eet als ik boos ben, me onrustig voel, zenuwachtig ben of gewoon uit verveling”. 

Ik merk dat alleen aanpassing van je eetpatroon niet altijd voldoende is. Veel mensen hebben ook last van snaai- en eetbuien. Zonder zich bewust te zijn van de onderliggende reden. Interessant hierbij is om te ontdekken wanneer en waarom ze hier last van hebben. Dit wordt ook wel met een mooi woord Emotie-eten‘ genoemd.  Waarom móet je ineens die zak chips in één keer opeten? En wat levert die je uiteindelijk op? Of die reep chocola. Kan jij daar een stukje van nemen en weer aan de kant leggen? Of heb je steeds trek in zoetigheid? En blijf je maar eten? Het zou zo maar kunnen zijn dat je een Suikerverslaving hebt. En wat levert dit je uiteindelijk op? Afvallen lukt maar niet. Help! Je raakt in de stress. Schuldgevoel. Boos op jezelf, dat je het niet hebt kunnen laten.

emotie eten

Als je maar eet, dan wordt de leegte even gevuld en ben je even bevrijd van dat nare gevoel. Voel je je boos, geïrriteerd of gefrustreerd? Hoe lekker is het dan om dat knisperende geluid tussen je kiezen van chips of nootjes. Het kan je allemaal even niets meer schelen dat en wat je eet. Als je maar af komt van dat nare gevoel. Maar helaas werkt dit maar voor even. Want de gevoelens komen wel weer terug. En helaas kun je niet weglopen voor jezelf. Dat lege gevoel is namelijk niet weg te eten. Met als gevolg dat dit een vast patroon gaat worden. Maar door te gaan eten word je niet minder verdrietig of minder boos. Je krijgt er waarschijnlijk nog een emotie bij, namelijk schuldgevoel omdat je bent gaan eten terwijl je dat eigenlijk niet wilde!

De sleutel ligt dan niet in het proberen te stoppen met die snaai- en eetbuien, maar om te onderzoeken waardoor dat gevoel veroorzaakt wordt. Waarom voel je je zo leeg of naar? Voel je je niet belangrijk? Voel je je minderwaardig? Voel je je niet gehoord? Wat maakt jou boos? Waarom ben je verdrietig? En zo kan ik wel even doorgaan. 

Herken jij je zelf als jojoër?  Krijg je maar geen grip op je eetgedrag? Ga je de fout weer in bij tegenslag, verdriet of stress?

Doorbreek dan deze vicieuze cirkel en pak stap voor stap je emotie-eten aan.

Ik help je hier graag bij. Neem dan contact met mij op door HIER te klikken.