fbpx

Over vet bestaan veel misverstanden. Bij vet denk je al aan de oorzaak van overgewicht. Maar vet kan ook gezond zijn.

Jarenlang werd gedacht dat een vetarm dieet de oplossing was voor veel gezondheidsproblemen. Het zou goed zijn voor het cholesterol gehalte en voor een gezond gewicht. Maar al die jaren van vetarme producten, bleken niet het gewenste resultaat op te leveren. Integendeel. Zo is een vetarm product niet zonder meer goed voor de lijn. Het kan misschien weinig vet bevatten, maar het zegt niets over het soort vet. Bovendien kan zo’n vetarm product best veel suiker, bewerkte koolhydraten en calorieën bevatten, die in je lichaam snel worden omgezet in (buik)vet.

Tegenwoordig wordt er onderscheid gemaakt tussen gezonde vetten en ongezonde vetten.

Wat zijn gezonde vetten en welk zijn ongezond?

Transvet is ongezond . Je vindt het in halvarine, margarine, koekjes, gebak, bakmixen en fastfood. Aanbevolen wordt om minder dan 1% van alle calorieën aan transvet te eten.

Verzadigd vet is minder gezond. Eet het met mate. Je vindt het in vlees en zuivelproducten als kaas, room en boter. Van alle calorieën die je binnenkrijgt zou maximaal 5-7% uit verzadigd vet moeten bestaan. Als je bijvoorbeeld 2000 kcal per dag eet zou 11 tot 16 gram verzadigd vet mogen zijn.

Enkelvoudig en meervoudig onverzadigd vet is gezond. Tot de meervoudig onverzadigde vetzuren behoren ook de omega-3 en omega-6 vetzuren. Enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetzuren zijn gezond omdat ze goed zijn voor je hart en je gezondheid en  je cholesterol positief beïnvloeden. Gezonde vetten helpen je om vitamine A, D en E in het lichaam op te laten nemen. Van alle calorieën die je per dag via voeding binnenkrijgt zou 25-35% afkomstig moeten zijn van  gezonde vetten.

Top-10 gezonde vetten

zalm1. Vette vis

Vette vissoorten als tonijn, (wilde) zalm, haring, makreel, sardines en forel zijn rijk aan omega-3 vetzuren. Aangeraden wordt om 2 maal per week vette vis te eten.

 

2. Lijnzaad gemalen

lijnzaad beste bron gezonde vettenLijnzaad behoort tot één van de belangrijkste bronnen van gezonde vetten. Alleen lijnzaad in zijn geheel wordt niet verteerd in het lichaam. Je kunt het zaad daarom het beste malen. Dit kan in een koffiemolen of speciale lijnzaadmolen. Maal niet te grote hoeveelheden tegelijk want de lijnzaad wordt vaak ranzig. Je kunt gemalen lijnzaad toevoegen aan je yoghurt, of smoothie maar je kunt het ook gebruiken als meel en er mee bakken.

 

avocado3. Avocado

Bijna 85% van de avocado bestaat uit vetten. Veel meervoudig onverzadigde vetten in de vorm van omega-3. Daarnaast levert de avocado ook nog eens veel vezels, vitamines en mineralen. Eet avocado in een salade, voeg het toe in een smoothie, doe het op een broodje of maak er guacamole van.

Er is een foute overtuiging dat avocado ervoor zorgt dat je aankomt. Het is echter juist een van de beste voedingsmiddelen om buikvet te verbranden. Avocado’s bevatten namelijk oliezuur, iets dat helpt om het hongergevoel te elimineren of uit te stellen. Daarnaast bevatten avocado’s ook vezels, die ons helpen om een platte buik te krijgen. Zolang als we er niet te veel van eten, zullen avocado’s ons helpen om vet te verbranden en ons een vol gevoel geven, wat een van de beste kwaliteiten is. Het is voldoende om één avocado per dag te eten. Avocado’s zijn perfect voor in salades of crèmes en hun gezonde smaak is onweerstaanbaar.

  • Avocado’s bezitten vele geweldige voedzame eigenschappen. Veel mensen zijn zich echter niet bewust van deze eigenschappen.
  • Avocado’s zijn in staat het cholesterolgehalte (HDL) te controleren.Dankzij de grote hoeveelheid vezels die ze bevatten, kunnen ze tegelijkertijd de eetlust verzadigen en constipatieproblemen verbeteren. Daarnaast heeft de vrucht ook ontgiftende eigenschappen die de bloedsuikerspiegel onder controle helpen te houden.
  • De vetzuren die avocado’s bevatten bieden veel voordelen voor de hersenen, waardoor de vrucht het geheugen ondersteunt. Het consumeren van avocado’s zal helpen het cholesterolgehalte onder controle te houden, doordat de vrucht triglyceriden reguleert. Het omega 3 dat avocado’s bevatten zal daarnaast slecht cholesterol uit de bloedbaan helpen verwijderen. Daarbij is omega 3 ook goed voor de ogen en de hersenen.
  • Avocado’s zijn een uitstekende bron van vitamine C, een vitamine die fungeert als een antioxidant. Het is belangrijk om te weten dat antioxidanten kunnen helpen het risico op kanker en cardiovasculaire ziekte te verlagen. Ook zouden ze degeneratieve aandoeningen, zoals de ziekte van Alzheimer (geheugenverlies) of het verouderingsproces vertragen.
  • De avocado bevat grote hoeveelheden vitamine D, een essentiële vitamine voor gezonde botten.Onmisbaar voor de wintermaanden.
  • Daarnaast bevat deze supergezonde vrucht een erg hoog gehalte aan vitamine E. Deze vitamine is essentieel om ervoor te zorgen dat het neurologisch systeem geheel naar behoren functioneert.

 

oli4. Olijven en olijfolie

Olijfolie bestaat voor het grootste deel uit enkelvoudig onverzadigde vetzuren (vooral omega-9), daarnaast is olijfolie rijk aan anti-oxidanten. Voor olijfolie geldt, hoe zuiverder (niet geraffineerd) de olie, hoe minder de olie geschikt is om te verhitten. Gebruik een goede kwaliteit olijfolie dus liever om een dressing te maken voor salades dan dat je het verhit om in te bakken of frituren.

 

waln5. Noten en pindakaas

Naast vitaminen, mineralen en proteïnen bevatten noten omega-9, dezelfde vetsoort die olijfolie zo gezond maakt. Walnoten bevatten het meeste omega-3. Kies bij voorkeur voor rauwe, ongebrande en ongezouten noten. Net als fruit kun je noten het beste alleen eten. Zo verteren ze het beste en kan je lichaam de voedingsstoffen optimaal opnemen. Pindakaas en notenboters zijn ook gezond. Let wel op dat er geen suikers zijn toegevoegd of transvetten in zitten.

 

pomp6. Zaden

Zaden zijn leveranciers van gezonde vetten. Met name chiazaad levert grote hoeveelheden omega-3, zelfs meer dan zalm. Maar ook pompoenpitten, sesamzaad en hennepzaad leveren omega-3. Voeg ze dus wat vaker toe aan een ontbijtmix of aan je smoothie of aan een salade.

 

broccoli7. Groenten

Groenten zijn ook goede bronnen voor omega-3. Zo komt het voor in groene bladgroenten als broccoli, boerenkool, spinazie, alfalfa en sla. Maar ook in bloemkool, spruitjes en groene en rode paprika’s.

 

8. Eieren

eiOmega-3 komt van nature voor in eieren. Daarnaast zijn er ook nog speciale omega-3 eieren. De kippen zijn daarvoor gevoed met lijnzaad.

 

9. Bonen

Een paar honderd gram bonen leveren behalve proteïnen ook nog eens behoorlijk wat gezonde vetten op.bon Mung bonen zijn de beste keus, maar ook kidney bonen, zwarte bonen en de gewone sperzieboon zijn prima.

 

10. Kokosolie

kokoKokosolie is een vreemde eend in de bijt. Kokosolie bestaat namelijk voor 90% uit verzadigd vet. Maar dit verzadigd vet is anders van samenstelling dan andere soorten. Het wordt snel omgezet in energie en minder snel in je lichaam als vet opgeslagen. Kokosolie is ook heel geschikt om mee te bakken en zelfs te frituren.

 

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.